Grevens gästbok

440 tankar kring ”Grevens gästbok

  1. Hasselhof

    Äntligen har man en fin startsida på datorn igen.
    Rekommenderas varmt.
    Reiselieter: Blev bra sugen på lite fiske efter kvällens genomgång.

  2. Martin

    VIlket härligt initiativ 🙂 Längtar till Team Lera får stoltsera med bild som segrare våren 12!

  3. Jonas

    Först fick vi den finaste pokal man kan tänka sig och nu detta. En egen hemsida. Fantastiskt!

  4. Reiseleiter

    En lunta fisketidningar inköpta. Nu ska det tas reda på vad gäddorna hugger på 2012…

    1. Peter

      Efter många års jakt på gammelgäddan har jag dragit följande och till synes både enkla men samtidigt geniala slutsats, det är sannolikt bara på årets nyheter som gäller så släng allt gammalt i lådorna och KÖP!!!

  5. Peter

    Hörde att ni i team lera skulle dra om all el i båten, kanske vore läge att installera ett par feta marinhögtalare så att David Hasselhofs vackra stämma kan eka i vikarna, Freedom!

    1. Jonas

      Haha. Ja, marinhögtalare borde Lera införskaffa. Mest för att vi dansar så j*vla bra, speciellt till Nick Borgens We are all the winners… 😉 PS. Det finns bara en Hasselhof.

  6. PeJ

    hej era slappfiskare och förtäckta bk:are! Önskar er allt gott och lycka till med slemtutefisket!!

    1. Reiseleiter

      Slemtutefiskare är vi allihopa. Du med. Det kommer en dag då du inser att du också vill vara med i Greven Cup, och då kommer vi att vara storsinta och välkomna dig med öppna armar.

  7. Henke

    ”Motor och trailer men ännu ingen båt” (nationalteatern-parafras). Kan en Askeladden 430 vara den som ska fylla tomrummet?

  8. Henke

    Det är dags att fundera över maten också, pöjkar. Vad ska ni bjuda på för gott den här gången? Ribban höjs ju år från år…

  9. Reiseleiter

    Bra där Henke! Det är hög tid att planera mat. Jag mallar ut ett schema för detta inom kort som folk får skriva upp sig i. Om Kroge kommer redan på fredag kanske de är sugna på en middag? Nån som vet om de kan laga mat?

  10. Reiseleiter

    Och så här i Silly-tider kan jag sprida ut att Nilsson/Bolmvik kanske inte längre ämnar byta ned sig så långt som tidigare planerat. Det kan bli ännu en ”båt med ratt”. (Henke gillar rattar)

    1. Peter

      Aha, spännande, ska det bli ett nytt ekipage i årets upplaga, månne? Team Finn Kota har under lördagen haft upptacktmöte med en joker närvarande. Denne säger sig vara en kännare vad gäller gäddfiske, något som ännu inte bevisats. Men mer eller mindre heta tips har emottagits.

      1. Reiseleiter

        Jag vet nog vem den där jokern är och om jag har rätt så tycker jag absolut att ni ska följa hans råd. Så kan ni sikta in er på att bjuda oss andra på champagne i höst.

        1. Peter

          Jo, du har nog rätt där, planen är att göra tvärt om, som vanligt mao, och då kan det nog bli skifte på tronen,

  11. Reiseleiter

    Nästa år blir det resa till Koster grabbar! Var ute och traskade längs kusten här igår och till min förvåning såg jag flera gäddor plaska inne i vikarna! Stora som tomahawkmissiler och ingen som fiska på dem!!!

    1. Peter

      Intressant, undertecknad har spenderat minst en vecka varje sommar hela uppväxten på nämnda ögrupp och aldrig stött på dessa giganter. Dock kan jag ge den som är sugen på ett jäkligt trevligt semesterhäng för familj och fiskeintresserad ett eller annat stensäkert tips på ”gaisare” och havsöring.

  12. Jonas

    Tycker väderprognosen för Grevens ser lite ovanlig ut. Har vädergudarna missat att Henke ska med månne?

    1. Jonas

      Minst sagt. Funderade på om man skulle kunna lägga in en paragraf om att överträdelse leder till att båt beslagtas. Kanske kan vara något om vi får problem med humbug på sikt…

      1. Reiseleiter

        Försäljningen av beslagtaget gods tillfaller MMAB och går oavkortat till utveckling av Fiskeloggen.

  13. Reiseleiter

    Satan va dött här ä! Sitter alla och slipar krokar och knyter tafsar eller? Jag sticker ut hakan och påstår att Team X kommer fiska skjortan av resterande ”Team”! Det kanske man kan få nån slags reaktion på åtminstone… ( Om nu bara Henke kan fiska i dåligt väder, det har vi ju faktiskt ingen aning om då det aldrig hänt)

    1. Marcus

      Krokarna är sylvassa 🙂 , sitter just nu och läser sjökort över dom mytomspunna fiskevattnen runt Vittvik.

      1. Jonas

        Håller med Reiseleiter. Dött på såväl mail som här på webben, det är mer drag på medlemmarna i den lokala syföreningen i härute i Saltsjö-Boo. Skönt att se att Posten är på G iaf! PS. Bror – Team Lera låter spöna tala istället….

  14. Marcus

    Lystring, lystring: Team Kroge! Ni har ett meddelande på mailen, ett förslag angående lördagens middag.

  15. Martin

    Hejsan.

    Team Kroge har dåliga minnen från internetsurfing så jag svarar i deras ställe: de kommer på fredag innan maten, tacos kan de laga med en hand i luften hälsar de!

    Gällande team leras form har vi toppat den med ett topphemligt recept på surkål som ger mystik och sälta till leran, kompotten ska fungera som flugtejp för slämtrutar! Hälsningar från ett snöigt vetlösa

    Martin

  16. Reiseleiter

    Lite historia kring Greven Cup finns nu för allmänt förkovrande. Mer kommer, kanske ikväll.

  17. Reiseleiter

    Lite info om Grevens närmaste apostlar finns nu publicerad. Synpunkter? Nej tack!

    1. Jonas

      Höjer sitt eget lag till skyarna ser jag. Jaja, vi får väl se vem som skrattar sist….

    2. Martin

      Team x eller ”badankorna” som de kallas I folkmun har tagit på sig den stora kostymen (M) låter det som! Bristande kvalité? Ånej allt är isocertifierat precis som vår teknik!

      1. Reiseleiter

        Jag vill inte verka petig, men det står faktiskt varierande kvalitet, inte bristande kvalitet. Inte för att det är nån skillnad.

  18. Henke

    Jag kan meddela att formtoppen åtminstone inte har infunnit sig för tidigt. Kammade nämligen noll på dagens fiskesejour i älvarna kring Gbg. Jag tar det som ett gott tecken.

    1. Reiseleiter

      Fan va skönt! Nu blev jag taggad! Har dessvärre ingen aning om läget för min egen formkurva. Kanska hade jag min formtopp i februari?

  19. Reiseleiter

    Mina vänner, fiskesuget har infunnit sig! Jag har gått och väntat på detta nu en tid men efter ett internt Teamsamtal över telefon igår, sträckläsning av två fisketidningar idag och spellistan ”Svenska hits 1990-1995” på spotify så är man nu riktigt taggad!!!

  20. Reiseleiter

    Ok. Upprop! Team ”X” avser avresa från Hultsfred runt kl 09:00 på onsdag morgon. Tillgängliga uppgifter gör gällande att Team Lera avreser från Oskarshamn vid ungefär samma tid. Dessa bägge team siktar på gemensam finlunch runt 11 på någon av sydöstra Östergötlands mindre sunkiga syltor. Frågan är då, är Team Finn Kota sugna på att slå följe?

    1. Peter

      Som temleader i det icke sponsrade laget finkota vågar jag svåra att ja, vi är intresserade av gemensam lunch. Frågan är bara vilken av alla syltor? vi ska välja.

      1. Reiseleiter

        Vi får se Peter, floran är rik!

        Ps. Vi har överseende med stavfel – tangentbordet på Android är skit!

      2. Henke

        ”Vi bilägare” har gjort en stor, och extremt, vetenskaplig studie av E22:s matinrättningar och där utsett Tindered Restaurang och Café till vinnare. Jag citerar: ”Den perfekta vägkrogen”. Lämpligt nog ligger den på sträckan mellan Gamleby och Valdemarsvik, vilket innebär att alla tre teamen med lätthet kan sammanstråla just där.

        ”Vi bilägare”
        Tindered känns som en belöning för Vi Bilägares krogtestare efter att ha ätit på hundratals mediokra vägrestauranger.

        Tindered är nämligen den perfekta vägkrogen. Matsedeln bygger på lokala råvaror, man har satsat på husmanskost, bakar sitt eget bröd och serverar maten i en matsal som är en dröm för ögat.

        Nämn en favoriträtt bland klassiska svenska rätter och chansen är stor att den serveras på Tindered: Kalops, strömming och gräddstuvad pytt-i-panna.

        Dagens rätt är kalops för 75 kronor och den smakar utmärkt. Samma sak gäller raggmunk för 85 kronor.

        Den här dagen finns även kroppkakor (95 kronor), wienerschnitzel (145 kronor), dillkött (98 kronor) och stekt strömming (95 kronor).

        Bra sallad och hembakt bröd. Välstädade toaletter.

        Betyg:
        +++++
        ”DEN PERFEKTA VÄGKROGEN”

          1. Henke

            Antagligen…Men visst känns det bra att veta att andra har bestämt att det är bra!

  21. Peter

    Färdigpackad, det går ju så mycket lättare med en Breznak. Kanske även gäller stavningen med androids tangentbord!?

    1. Reiseleiter

      Det verkar så. Nu börjar även jag bli redo och det är dags att ta en lur så man orkar upp extra tidigt för att lämna på dagis. Och sen – GREVE! Föreslår fö Cafe Kårtorpet som alternativ till Tindered.

      1. Jonas

        Inte ska vi väl byta ut E22:ans bästa vägkrog – den perfekta vägkrogen – – bara sådär?!

  22. Jonas

    Lystring! Matadoren kom på ett magiskt bra Team-namn för de ej namngivna – Team Håvmästarna! Där satt den!!

  23. Reiseleiter

    Träningsdagen på Greven Cup avklarad. Facit: 26 gäddor. Störst: 11500 gram. Ny rapport imorgon!!!

    1. Marcus

      Oj oj, nu får vi se vad dagens fiske har gett, ringer dig imorgon på förmiddagen Jens o lyssnar av lite.

  24. Peter

    Grabbar, efternågot dygns kontemperation och eftertanke så kan jag bara säga, Tack (och ett särskilt tack till vår Reisleiter)! Årets upplaga av resan vart lika bra som jag hade förställt mig den. Jag vet inte vad som var bäst när jag tittar tillbaka, de stora fiskarna (av olika arter), de fantastiska middagarna på kvällarna, prisutdelningen med champagne på bryggan eller fredagens heldagsregn!?

    Hur som helst, tack allesammans för en som vanligt mycket trevlig tillställning (och glöm inte att fiska lite tills nänsta gång vi ses).

  25. Reiseleiter

    Kära konkurrenter. Som Reiseleiter för, men kanske framför allt som förlorare i, Greven Cup har det tagit mig något längre tid än ett dygn att smälta alla intryck. Sammantaget tycker jag att det var en mycket lyckad vistelse i Berghem och fisket får väl oxå betecknas som klart godkänt, framför allt med tanke på att det faktiskt kom upp ett par fina toppfiskar i år! Ironiskt nog gav ingen av dem några poäng, men ändå minnesvärda ögonblick för fångstmännen! Nu misstänker jag att grevencup.se slumrar in över sommaren, för att åter vakna till liv när det börjar närma sig höstetappen. Men det uppskattas givetvis om ni postar ett inlägg här lite då och då. Är det dessutom någon som är ute och fiskar och lyckas fånga något förbannat stort så är det nästan ett krav att ni delger oss andra via detta forum! Jag tänker mig samtidigt att utnyttja sommaren till att lägga in lite nya toppbilder samt kanske även lite bilder från senaste tävlingarna, om jag hinner och lyckas.

    Slutligen vill jag gratulera etappsegrarna i Team Lera till en mycket väl genomförd tävling! Ni stod i en klass för sig denna gång och var odiskutabla vinnare.

  26. Marcus

    Hej på er fiskevänner. Dags att vakna till liv igen tycker jag, har en fångstrapport ifrån Hasse. En gös på 8012 g nappade på en bottenmetad sarv i Solgen. Vi hörs…

    1. Peter

      Då får du grattulera Hasse, en gös över 8 kilo har jag varit på jag efter i ett par års tid i Solgen utan att lyckas, än…

      Jag brukar dessutom rata sarvarna till metet, kanske dax att tänka om där!

      Sex gäddor i Mycklaflon i går hur som, största en fet fin madam på strax över fyra kilo.

  27. Reiseleiter Inläggsförfattare

    Greven Cup’s höstetapp 2012 närmar sig med stormsteg! Denna gång styr vi kosan mot norra Öland. Info finns under fliken ”Öland 2012”, där ni hittar information om boende, mat, toalettpapper mm.

  28. Reiseleiter Inläggsförfattare

    Här var det livat! Ni är medvetna om att tävlingen bara är en dryg månad bort!? Vi får nog överväga att införa poängavdrag för inaktivitet i gästboken. Nu är det skärpning annars ombokar jag till Vättern…

  29. Peter

    Tillägnar detta inlägg vår kära reseledare! Kort rapport från de senaste fiskena för egen del. Har kört två pass i den närliggande förhållandevis stora sjön Sommen på sistonde. Har fått ett antal fina gäddor upp till fem kilo på wobbler avsedda för öring och sjön skulle kunna vara ett alternativ till ”Cupen”, ja om det inte varit för det faktum att den har en (ja ni läste rätt 1 vass). Första turen gav ett apr mindre rödingar och en bättre tappad, sista turen gav en smällfet bonusöring på knappt 60 cm (C&R).

    Utöver en del fiske i diverse hemmavatten i småland så var årets Norgeresa avklarad i början av juli. Ganska kallt och bistert väder ”på toppen av Norge” närmare bestämt Havöysund och Måsöy kommun. fisket var ganska trögt men ”blänkte till” då och då och en kväll natt vart man ”bländad”. Vi (min båt samt ett antal båtar ifrån campen) fick uppleva kanske det sjukaste flundrafisket på länge. Mänger med hälleflundra och i bra storlek, efter fisket sumerades 6 flundror över 60 kilo, störst i vår båt var på 82,7 kg, 182 cm lång. Tyvärr var det inte på mitt spö utan på polarens men vad gjorde det, otroligt häftigt att få se en fisk på 80 pannor komma upp ur djupet (och även simma tillbaka, C&R). Min största kom lite i skymundan men vägdes till sist in på 21,5 kg.

    Men det var det, det går inte att leva på gamla meriter (inte sant Lera!?). Ny tävling till hösten och då ska ni få smaka på lite finsk/japansk sisu!

    Ladda hårt och glömt inte, flest grejer när du dör vinner!

    /Peter

    1. André Styrman-Lera

      Team Kroge är uppväxta praktiskt taget i Sommen så de har bra koll på sjön! Kan höra med dom va de säger om att hålla en etapp där!

  30. André Styrman-Lera

    Bristande kvalité

    Skulle vilja ta upp ett inlägg sen VT 2012, – året då materialet skulle fälla avgörandet. Innan tävlingen va det tal om ”bristande kvalité” etc för Team Lera, i år har det enligt uppgift kopierats vad gäller vass-färdmedel. Kanske den ”bristande kvalitén” har blivit något som samtliga ekipage numera strävar efter!?

    1. Reiseleiter

      Lera använder sig av den gamla klassiska betonghäcksargumentationen, nämligen att benhårt klänga fast vid argument som sedan länge förkastats samt fabricera citat som grund för dessa. För det är ju så att orden ”bristande kvalitet” aldrig yppats i denna gästbok, utom av Lera själva.

      Att en viss plagiering av Leras framgångskoncept ägt rum går dock inte att säga emot. Håvmästarna har dock haft båt med styrpulpet i många år innan Lera skaffade det, så även åt detta håll har en tydlig plagiering skett.

      En eloge till alla som nu fått upp ångan på gästboken! Jag njuter av varje förolämpning!

  31. Roger Rudolfsson

    Som svar på reiseleiters nödrop skriver jag ett litet inlägg. Mycket imponerad av vår hemsida som ger ett mycket professinellt intryck. Borde börja komma förfrågningar om guideuppdrag, om inte annat gällande skatt- letning i Vätterns norra skärgård. Tyvärr har jag ägnat större delen av sommaren till att flytta till götet, vilket gjort att fisket legat lågt. Det enda lite lyckade fiske som jag kan rapportera är en halvdags trolling i den lilla sjön skärvingen (vid mitt gamla boende) tillsammans med teamkollega Peter. På var sitt spö med planka bärgade vi 11 gäddor och tappade en, med en toppvikt på knappt 5 kg. Inte så illa av den lilla pölen, Peter var glatt överraskad. Ser fram mot en batalj med de öländska madammerna. Väl mött I Grankullavik boys. Hälsn. RR

  32. Henke

    Av bitterhet, skapad av det faktum att jag inte kan närvara vid 2012-års andra deltävling, håller jag låg profil på forumet…

    Men i den hastighet som vår nya båt pimpas så är det väl rimligt att tro att ekipaget lagom till tävlingen kommer ståta med ett hologram som fiskar åt mig.

  33. Reiseleiter Inläggsförfattare

    Upprop! Jag skulle vilja att alla som har bilder från de senaste årens Greve tar med sig dessa till Öland på någon form av digitalt media. Tanken är att lägga upp ett litet galleri för inbördes förnedran här på hemsidan.

    1. André Styrman-Lera

      Bra idé!

      Förresten det klockerbjudandet som låg uppe kanske vi skulle slå till på 🙂

  34. André Styrman-Lera

    BRA DRAG

    Tänkte höra om någon har det ”nya svarta” i dragväg till höstfisket. Man kanske inte vill lägga upp hela inköpslistan men ge en hint om något fräscht som man inte testat.

    Själv har jag köpt på mig lite relaxjiggar (15 cm) med en SG weedless krok som gör att jiggen nästan svävar. Ser löjligt bra ut iaf!

    1. Reiseleiter

      Låter scheisseheiss André! Kan du lägga upp en länk till någon ockershop som säljer dessa läckerbitar?

      1. André Styrman-Lera

        Ursäkta sent svar Reiseleiter!

        Köpte dom från ockershoppen nr 1: sportfiskeprylar.se

        Största modellen av ”soft 4play weedless hook” funkar bra till 15 cm jigg!

        1. Reiseleiter

          Gött! Ska kollas upp! Tillbringar fredagskvällen i tält längs nedre delen av Emån och somnar snart till ljudet av malvak… De hade nog inte ratat en relaxjigg låter det som.

  35. Roger Rudolfsson

    Tror det är bätre att satsa på säkra kort. Dartmaster, Deviator, 4-play och någon Buster, Big-bandit och Zalt samt ett gäng tunga jiggar (om det är djuphålan som gäller) så är man färdigladdad. RR

  36. Reiseleiter

    Hur går det för Lera och FK med gravyren? Själv snickrar jag på lite nya grepp inför höstetappen…

    1. Peter

      Lite sent men ett lika stort grattis Henkemannen, bra jobbat! Du har nu sett till att återväxten är garranterad till grevens tävlingar framgent. Måtte grabben bara inte lära sig ”för mycket” av far sin när det gäller gäddäng:-)

  37. Reiseleiter

    Som vanligt har det inte slösats någonting på fiskesuget i helgen. Däremot har Finn Kotas båt hottats med ny eldragning samt nytt vackert fäste för frontmonterad vattenorm. Dessutom har undertecknad beställt, betalt och apterat två gravyrbrickor till Greven. Snyggt är bara förnamnet!

    För den som undrar så sponsras tävlingen inte av alla porrsajter som på sistone valt Greven Cups gästbok för sin marknadsföring. Ett strategiskt val av dessa mindre rumsrena aktörer annars, då de sannolikt når en ansenlig del av jordens befolkning via detta media. Någon som kan adressen till AIKs gästbok? De har ju redan Private i sin sponsorstock…

    1. Peter

      Jag kan jenbart lyfta på fiskesmäcken och tacka för den eminenta hjälpen med fästet till elmotorn men även en helt ny dragning av elen. Efter en liten rengöring under föregående helg så ser det väldigt bra ut innanför luckan i pulpeten på Tehrin, ”tackar tackar”. Nu återstår bara att få elmotorn att funka, som du reisleiter så fint uttryckte det per telefon i lördags, teamet sattsar ”allt på ett kort”:-)

  38. Reiseleiter

    Inte för att det någonsin är någon som skriver i den här förbannade gästboken, men iaf. Det är inte av folkbildande orsaker som vi nu har en liten mattegåta intill namnuppgifterna i gästboken, utan för att vi förhoppningsvis ska slippa alla de reklaminlägg vi haft problem med under en period. För support kring detta hänvisas till lågstadiets matematikbok.

  39. Förste styrman Lera

    All cred till Reiseleiters nya slogan för Greven. Fenomenal! Lite som Pappa Perssons ”Alla ska med” fast tvärtom. Utmärkt.

    Rykten gör också gällande att två gubbar fångat 80 gäddor i Grankullavik på två dar eller var det en dag? Chefen? Låter vansinnigt orimligt om det var en dag. Hursom – det verkar ju finnas fisk på den gamla party-ön! Mycket smått sägs det – Team Lera med snipkungen i båten kan nog ta långlunch på lördagen & ändå tuffa in till tonerna av Nick Borgen…

    1. Reiseleiter

      Tack Bror! Jag vet inte vad som förvånar mest, er hybris eller att någon faktiskt läser i gästboken. Hur som helst så kan jag bekräfta att det fångades ganska precis 80 gäddor på EN dag vid det fisketillfälle som du åsyftar. Tilläggas bör att samtliga fångster skedde från land och inom en yta av ca 50×100 meter. Inte så pjåkigt va Snipkungen? – Nåt att slå!

      Alla kanske inte vet om det, men ledningen inom Greven Cup jobbar en hel del med sk ”Marketing by not asking any questions first” à la Nilegård. Som ett led i detta arbete väntar en överraskning för samtliga medtävlande i höstens etapp. Det är allt vi får reda på för stunden. Skruva gärna upp förväntningarna!

    2. André Styrman-Lera

      Jag läser faktiskt vår eminenta gästbok Jens. Men vågade inte skriva från kommunen när porren gjorde sig påmind. Men nu verkar den ju vara borta!

      Jag tror 80 gäddor går att klå, tar man en ungefär var 8e minut så löser man det! 🙂

      Jag har förövrigt inhandlat en del grejer som gör att jag kommer vara glödhet till Greven. Sen slutar det väl med att man står och dänger skitmört till händerna blöder men nu har man bra med alternativfiske iaf! 🙂

      //Snipmaestro

      1. Förste styrman Lera

        Skulle inte förvåna mig om Snipkungen tar det där rekordet själv. Men jag går ut försiktigt. 100 gäddor, 0 gös & 0 brax totalt på tre dagar varav minst ett pers, rimligt André Styrman?

  40. Jonas

    Regn, regn och åter regn. Får en osökt att börja fundera på nästa veckas väder och kläder. Ser väl OK ut just nu enligt prognosen, men det känns sekundärt i jämförelse med vetskapen om att solguden Kollen har pappaledigt denna etapp. Jag räknar därför kallt med just rejält kallt och gedigna mängder regn. Går det att fiska i sån där regnponcho tror ni? Någon som har erfarenhet av detta? Har vi torkskåp i stugorna btw Reiseleiter?

  41. Reiseleiter

    Ber att få återkomma om torkskåpen, men det verkar osannolikt med tanke på att det inte ingår vare sig toalettpapper eller diskhanddukar…

    Vad gäller vädret delar jag din oro Jonas. Det lär bli mer regn än vi är vana vid och självlänsen på Uttern har inte samma kapacitet som Yamarinens. Det får bli stövlar.

    1. Förste styrman Lera

      Får kasta upp ett torkskåp på jeep-taket, kan vi nog kasta in lite TP och diskhanddukar där också. Det finns sängar & stolar?

      1. Reiseleiter

        Nu när du säger det så har jag faktiskt inte på papper att sängar ingår. Vi får ta en rövare där. Om ingen anmäler sig frivillig att ta med 6 sängar? Jag kastar ut frågan till samtliga…

  42. Förste styrman Lera

    5 dagar kvar, dags att börja tagga! Delar därför med mig av en av de mest brutala gäddbilder jag sett, huruvida längden (137 cm) & uppskattad vikt (25 pannor) stämmer eller inte kan säkerligen ifrågasättas. Men bilden är iaf ”lite lätt” triggande på fiskesuget. Håll till godo:

    MONSTERGÄDDA>>

    Undrar hur många sådana som står och väntar på oss i Granis?

  43. Reiseleiter

    Det gläder mig verkligen att aktiviteten ökat i gästboken. Men en sak kan man undra… Finns Kota?

    Henke: De 80 gäddorna är väldokumenterade men togs i vintras, så det är inga rykande färska fångster. Samtliga returnerades dock.

    1. Henke

      Känner på mig att det blir århundradets fiske bara för att jag inte är med. Men ni får i alla fall njuta av det.

    2. Peter

      Vi finns, vi finns, men vi flyger som vanligt lågt under radarn innan en stor tävling, vill inte riskera avslöja taktiska dispositioner etc. Men helt ärlig kanske man ska vara o bara erkänna att det tog ca en vecka o reda ut det nya systemet med siffrorna:-)

  44. Förste styrman Lera

    Vadan?! Grevencup.se, en av Sveriges antagligen snabbast växande sportfiskesajter som snart passerat http://www.ufo.se i antal dagliga besökare, kör alltså fortfarande tester i live-miljö.

    Kuriosa: http://www.ufo.se är mer kända för papperstidningen ufo-nytt som under den hetaste Arkiv X eran enligt vissa rykten nådde ut till, håll i er, inte mindre än 45 svenska hushåll. När Scully & Co kastade in handduken 2002 ryktas det dock om att upplagan rasade betänkligt. Tidningen var helt unik i sitt slag, då halva tidningen sägs ha varit skriven på svenska & andra halvan på norska. Ett banbrytande koncept som av oförklarlig anledning aldrig mer skådats i tidningshyllorna på välsorterade bensinmackar…

    1. Reiseleiter

      Mycket intressant läsning Förste Styrman! För testerna ber jag om ursäkt, även om gränsen mellan livetest och blindtest är hårfin på just detta forum. Men på senare dagar har aktiviteten ökat och jag ber alla om ursäkt för de men jag kan ha åsamkat med mitt tanklösa testande.

      Inte desto mindre tycker jag att detta lett fram till två mycket tänkvärda idéer.
      1. Ladda ned Feedpush
      2. Ska vi göra en tidning? Tvåspråkig eller varför inte trespråkig bara för att på ytterligare en punkt bräcka gänget bakom ufo.se? Jag ser framför mig Svenska, Fonetiska och Älgjaktska à la Stenberga. Synpunkter?

      1. Förste styrman Lera

        Feedpush installeras i detta nu!

        Tidningsidén är intressant. Får spinna vidare på det över en bättre vald whisky till helgen. En podcast kanske är lite mer i tiden dock?! Med en berättarröst från Grevens hemtrakter. Har alltid imponerats hårdheten i dialekten hos folket i trakterna kring Vittvik. Minns mycket väl rösten från den man som från Grevens lilla uthus ropade ”Måste ni fiska hemma hos oss, jag har lagt en kabel där”. Otrevligt & otydligt, typiskt östgötskt, men framfört med pondus. Man kunde direkt höra att han hade en gammal feodalherres blod i ådrorna…

  45. Reiseleiter

    Jag kan, efter idogt testande, informera om att alla ni som har ajfon kan ladda ned gratisappen Feedpush och få notiser om när inlägg görs på grevencup.se. En bra idé tycker jag, som kanske får lite mer fart på forumet även mellan tävlingarna… Hur ni andra bakom ljuset förda människor gör på era ”telefoner” är jag lyckligt ovetande om…

    1. André Styrman-Lera

      Fick ni feedpush att fungera med grevencup.se efter feed URL?

      Jag fick nämligen inte det. Fiskade lite borre med ceasar igår, trevligt va bara förnamnet kallt va efternamnet!

      Pratade lite om ryktet till annan destination nästa vår. han gav förslag om vi vill hålla oss i ungefär samma vatten så : http://www.campaya.se/nss06052
      Boende deluxe tycker jag det ser ut som, fanns även två stugor vid sidan om båthuset!

      Snart går startskottet!

      1. Reiseleiter

        Ceasars förslag till boende ser onekligen grymt ut. Har dock hört att gäddorna i trakten har en förmåga att hugga utan att fastna. Lite trist. Men personligen gillar jag området! Vi får snacka mer om detta i helgen!

  46. Förste styrman Lera

    Team Håvmästarna verkar missuppfattat Greven Cups slogan, ”nästan ingen får vara med”, att döma av bilden i vår nya header. Man kan snabbt konstatera att de gått efter devisen, nästan inte ett öga får vara med…

    1. Peter

      Som svar på reisleiters fråga, vi som inte har I-fån går in o kollar:-) Grym förstasida, gäddfiske fur alle skulle jag nog kalla det, nu kör vi!

      1. Förste styrman Lera

        Hehe. Fuktig. Men som man brukar säga, bättre fuktig stämning än finsk stämning….

        1. Martin

          Kunde inte hålla mig utan dra en klassiker:”Bättre med en tårta i slasken än en vårta på tasken”

    1. Reiseleiter

      DET lät inte dumt! Och apropå Android, det finns en app som heter RSS Junkie som verkar kunna åstadkomma ungefär samma sak som Feedpush. Ta och testa den vettja!

    2. Martin

      Låter riktigt gått! Det betyder att det inte blir fisk från Finn Kota. Håvmästaren tänkte du bjuda på fisk? Tänker på vilken mat duon Lera ska stoltsera med!

  47. Förste Styrman-Lera

    Gäddmamman var i vassen med sina yngel och snackade som gäddor gör, då en wobbler glider förbi.
    Ett av dom små ynglen tittar häpet på den och utbrister:
    – Mamma, Mamma vad är det där för något?
    Gäddmamman tittar kyligt på wobblern och utbrister:
    – Det där, det är slampan som pappa drog iväg med förra veckan…

    1. Reiseleiter

      Fyndigt. Slutsatsen jag drar är att den aktuelle sportfiskaren hade en ganska dålig dag på sjön som fick en hangädda på kroken. Det är INTE dem vi är ute efter, make no mistake!

    1. Reiseleiter

      Är det således inte tillåtet att tävla medelst vadning? Jag hävdar att ekipaget i detta fall består av den automobil med vilken jag tar mig fram till platsen. Leif?

      1. Reiseleiter

        Vänta nu!! ”Elegantare ekipage” jag tror den här tävlingen är avgjord redan på förhand…

        1. Leif Sill-bersky

          Finns ingen allmängiltig definition av ordet ”elegant”, detta ligger precis som skönhet i betraktarens öga. Vissa gillar smala, vissa gillar tjocka & vissa gillar skadat gods…

  48. Reiseleiter Inläggsförfattare

    Greven Cups höstetapp 2012 är avslutad. Greven tilldelades Team Lera efter att man återigen bevisat sig oövervinnerliga i volymfisket. Vi andra kan bara avundsjukt se på och försöka lära.

    Mer om tävlingen under rubriken Öland 2012.

  49. Förste Styrman-Lera

    Tack Reiseleiter, Tack André Styrman-Lera, Tack Finn Kota, Tack Birger för en mycket trevlig 3:e upplaga av Greven Cup! Sen att det antagligen finns en bunt vanliga vardagsrums-akvarium med bättre snittvikt än Grankullavik är ju en annan femma…

    1. Reiseleiter

      Tack själv förste styrman! Att offra hälsan för Greven är värt all respekt. Vi hoppas alla att du kan stå upp igen lagom till våretappen.

      Länsstyrelsen skrattade oss rakt upp i ansiktet vid lämnad fångstrapport och lät meddela att Grankullavik kan vara precis sådan. Senare höstfiske, fr.o.m. Nov, brukar ge högre medelvikt tydligen… Kunde de väl kläckt ur sig någon månad tidigare… Om någon trillar över en möjlighet att sprida desinformation på Lst är det en order från tävlingsledningen att ta den!!

    2. André Styrman-Lera

      Tack själv! Ska passa på att hälsa från Greven, han står stadigt fortfarande trotts att han inte har några fötter!

      Lst verkar inte vara några att lita på, för storlek hade ju inte suttit helt fel.

      Tack för en trevlig höstetapp!

      1. Peter

        Ja, det är bara till att fylla på, där, visst kunde fisket varit bättre men sällskap, upplägg och utförande kunde fanemig inte varit bättre! Stort tack till samtliga och inte minst reisleiter, snart sitter det en dekal på var lyktstolpe i Eksjö:-)

    1. Förste Styrman Lera

      DITO! Dryga halvåret kvar, det är sannerligen alldeles för länge.

      PS: För övrigt tycket jag lågstadiematten börjar bli svårare här X*9=54, i början var det mest X+1=2. Lagom till vårfisket behöver man väl miniräknare för att göra inlägg i den här gästboken…

          1. Peter

            Ja, inte utan att man faktiskt längtar till våren, men först en förhoppningsvis härlig höst och vinter:-)

  50. Henke

    Hamnar vi i Vittvik igen? Då ska den där jävla stenen och stolpen bort, om det så är det sista jag gör!

        1. Förste Styrman-Lera

          Håller med Henke. Ett fiske emellan behövs – utom tävlan givetvis. Jag hade tänkt försöka övertyga Reiseleiter att köra ett extra höstpass i blankaholm snart?! Men han verkar ju tveksam Reiseleiter…

  51. Förste Styrman-Lera

    @Webmaster. Lite störande att man bara kan lägga max 4 svar på ett inlägg. Efter inlägg + 4 svar försvinner svara-knappen på sista svaret. Dödar vissa konversationer. Eller har jag fel, kanske bara min hamster som är död?!

    1. Reiseleiter

      Så är det eftersom det känns så trist att många svar gör att det senaste inlägget hamnar väldigt långt ned på sidan. Inte minst gäller detta om man kollar gästboken via mobilen.

      Men jag håller med om att det blir lite avhugget. Ett alternativ som jag har funderat över är att helt skippa svarsalternativet så att det senaste inlägget alltid hamnar överst. Vore det bättre?

      1. Förste Styrman-Lera

        Jag kan tycka det är en sund tanke. Lite svårare att vet vilket ämne/inlägg som kommenteras givetvis, är ju nackdelen. Men nu är det egentligen bara själva huvudinlägget som ser bra ut i mobilen ändå. Svaren blir närmast vertikala tillslut. Med tanke på att vissa av Grevens vänner ”är i branschen” så är givetvis sitens usability viktig att reflektera över….

  52. Reiseleiter

    Nytt på sidan är nu att genomförda deltävlingar har var sin egen sida! Långt ifrån komplett som ni ser, men det kommer… Skicka gärna lite bilder till mig från de olika tävlingarna eller från längre tillbaks i tiden. Kommer bli ett grymt arkiv!!!

  53. Förste Styrman-Lera

    Taget! Mer lättläst & snyggare på mob iaf. Man kan ju jobba med @(person) och #(ämne) för att vid behov förtydliga ett svarsinlägg. Känns ju i tiden på nåt sätt…

  54. Reiseleiter Inläggsförfattare

    Jo, detta blir bättre. Hoppas alla håller med, för nu ändrar vi inte på något.

  55. Förste Styrman Lera

    Håll i sydvästen!! För alla intresserade så presenteras ett reviderat reglemente för Sveriges hetaste sportfisketävling inom kort. Snipornas betydelse minskar väsentligt, det kan vi avslöja redan nu. Någon liten överraskning kan jag också ha kastat in i leken. Odemokratiskt framtagna överraskningar är det givetvis fritt att bespotta och förkasta.

    @webmaster. Nu när du är i uppdaterings-tagen tycker jag, å Team Leras vägnar, att det är hög tid att vi får en 2 i kolumnen för antal Grevar. ”..och regerande mästare” kan du ju bara låta stå kvar…..

    Btw,

  56. Reiseleiter Inläggsförfattare

    Reglementet är uppdaterat! Lika välskrivet och proffsigt som förut och nu alltså ännu bättre! ”Ironclad” helt enkelt. Läs på till våren.

    Uppmanar ännu en gång att skicka era bilder till mig. Har ni äldre bilder än 2010 så maila gärna dem oxå. Jag lägger gärna upp fler gallerier. Ny uppdatering för kvällen är dessutom att vi alla stoltserar med våra båtar under tävlingssubjekt. Inte mer än rätt nu när det är spikat att det är ekipage som gäller för alla medtävlande.

    Och ja, jag har tillfogat Team Lera en extra greve. Alles klar.

  57. Förste Styrman Lera

    BREAKING NEWS – det som Reiseleiter alltså redan publicerat för allmänheten avseende reglementet. Räknar med feedback på ändringarna som framförallt återfinns i 1 § samt 5 § (i) & (iii). Om feedback uteblir undanbedes bestämt all form av gnäll till våren. Det är alla Grevens apostlars förbannade skyldighet att ha koll på hemsidan och vad som gäller i regelväg.

    Ang. den nya infon kring ekipage så ser man onekligen en röd tråd. Känns som ett sponsringskontrakt med Watersnake ligger och lurar i vassen…

  58. Roger Rudolfsson

    Ställer mig med acklamation bakom det nya regelverket med undantag för att part kan kräva tre dagars fiske. Räcker med att kunna kräva minst 2 hela dagar.

  59. Förste Styrman Lera

    @Roger. Du har en poäng där! Blir lite mer demokratiskt så kanske. 2/3 delar av apostlarna kan ju fortfarande kräva 3 dagar. 2 dagar tycker jag dock att man alltid kan kräva även som enskilt Team. Nu är vi ju gentlemän så jag kan inte se att problematiken skulle aktualiseras, men reglerna ska givetvis gå i linje med Grevens vilja och inte öppna för handgemäng mellan ekipagen motsvarande. Jag ändrar om ingen motsäger detta!

    @Reiseleiter. Kul text om deltävlingarna, då främst den långa texten om berghem 2012! Kul info att ha och se tillbaka på, inte minst när man sitter på hemmet sen med jerk-relaterad värk i axlar & skuldror….

  60. Reiseleiter

    Jag efterlyser återigen bilder till våra nya gallerier. Framför allt är det bilder från Bankeböte, grankullavik och Vättern som saknas, men även våren 2011 faktiskt.

    Reflektioner annars?

  61. Förste Styrman Lera

    Vet att jag sett/haft en hel del, som jag minns det, riktigt bra kort från vättern-resan. Minns att vi tog kort med en systemkamera, kan vart min, jag ägde en vid tillfället. Den rök dock vid senaste bodelningen. Eller var det André Styrman-Leras kamera vi hade? De korten är hursom puts väck på min dator. Antar att Reieseleiter dammsugit sin dator, så det är väl André Styrman-Lera vi kan hoppas på sitter inne med de korten?! Ska se om jag får igång min gamla telefon och kan hitta nåt där från Bankeböte. Vad gäller Grankullavik tog Lera få kort. Jag har några få olevererade, av tveksam kvalité, som kommer med e-posten inom kort…

    Ang. reflektioner annars?: Ser grymt bra ut!

  62. Reiseleiter Inläggsförfattare

    Nytt för kvällen på grevencup.se – Morgongympa! Det kan tyckas motsägelsefullt, men det är ju bra att öva lite på övningarna så här på kvällskvisten så att de verkligen sitter sen på morgonen. Instruktionsvideo finner du under Memory lane / Vår 2011.

    Dessutom, lite info om våra gästspelande team under ”Tävlingssubjekt”.

  63. Reiseleiter

    Detta är kvällen innan Juristen och Reiseleiter gör en gemensam endagsexpedition till Blankaholms skärgård. Resan blir ett sk ”joint venture” mellan Team Lera och Team Håvmästarna som förhoppningsvis kommer att ge bägge parter ny insikt i gäddfiskets enigma. Rapport från detta äventyr kommer sannolikt här på gästboken.

  64. Förste Styrman-Lera

    Halvtidssrapport Blankaholm: Samma känsla som när Tyskland gjorde 4-0 & vi har inte Zlatan i båten…

  65. Reiseleiter

    Slutrapport Blankaholm. I ett näst intill spegelblankt Blankaholm med sporadiska nordliga vindpustar, kammade vi hem 3 gäddor denna höstdag. Ett resultat som inte borde förvåna. ”Ah, det är höst helt enkelt va…”
    Värt att nämna, tycker jag, är att Håvmästarna slog Lera med 3-0. Fiskarna vägde dock ett bra stycke över kilot vilket helt enkelt blev lite för mycket för Lera. En trevlig dag på havet hade vi i vilket fall som helst!

  66. Förste Styrman-Lera

    Kan tyvärr bara skriva under på den miserabla slutrapporten. Avsaknaden av såväl aluminium som Ballerinakex i båten var mer än jag kunde hantera. Positivt: De utsökta mackorna & att ”nu ska skiten upp”-attityden redan infunnit sig inför GC VT2013…

  67. Reiseleiter

    Negativt: Att både nycklar och plånbok blev kvar i bilen som bror min tog med sig hem. Och att man således fick börja morgonen med en förklaring ombord på tåget…

  68. Reiseleiter Inläggsförfattare

    Ett spännande resultat som faktiskt var ett direkt resultat av den annars ganska resultatlösa trippen till Blankaholm i helgen, var en ny plan för nästa års höstresa. Något vi kanske skulle kunna ta en diskussion om här på gästboken? Planen är egentligen enkel och går ut på samma tänk som förra årets resa till Långaskögle, nämligen att varje team själv får välja var och hur man vill fiska. Platsen är emellertid ny och idén något förfinad. Inte för att något är bestämt över huvud taget, Vänern som vi tidigare diskuterat är fortfarande ett alternativ, men idén är inte alls dålig och bör övervägas.

    Vi skulle kunna hitta ett boende i centrala Valdemarsvik, alternativt något annat mysigt boende i trakten kring Valdemarsvik/Gusum. De som vill kör jerk i de kända vikarna hos Greven och de som inte vill kan köra trollling i någon form på Yxningen eller någon annan av de ganska stora sjöar som ligger strax innanför kusten. Yxningen behöver nog ingen närmare presentation, den har ju stått värd för olika gäddtävlingar i omgångar under de senaste 10 åren.

    Synpunkter, andra idéer mottages tacksamt.

  69. Roger Rudolfsson

    Jag tycker Långasjögleiden är mycket bra och ger ett extra tävlingsmoment. Tycker dock att vi kan välja ett annat område än Valdemarsvik, gärna i de gamla hemtrakterna där man känner till sjöarna lite.

  70. Peter

    Utmaningar är ju alltid kul, dock känns det ju lite att gå över ån efter vatten att välja ett boende ett par mil bort från Berghem, när man väl fått i båten där är man kanske inte så sugen på att ta upp och traila. Men idén är intressant, den kanske får ligga till sig lite över vintern.

  71. Peter

    Har sagt det förr men känner att jag måste säga det igen, smäcken av för vår webbmaster, det tar sig ordentligt på hemsidan tycker jag. Senaste veckan har jag haft det stora nöjet att få fiska en dag med var alldeles egna polarforskare (till lika kanske södra sverigs mest frusna person, hur det nu går ihop sig). Vättern visade sig på bra humör i fredags och det blev till slut 13 laxar och 2 rödingar. Många var liiite för små men kommer tillbaka då de simmade vidare efter en liten kort visit i Therin. Lördagen fiskades det bl.a. rödspätta i sundet. Fiskeklubben med det något underliga namnet älgen hade sitt årliga slag till lika klubbmästerskap. Fisket var helt ok och mycket plattfisk kom upp och en hel del simmade tillbaka lika kvickt. Dagens höjdare var en flock koljor som blandade sig in i leken, många fick friheten åter då de numer tyvärr inte finns i överflöd. Störst spätta blev till slut en fin fisk på 1180 gr. Nya ta förhoppningsvis i helgen!

  72. Reiseleiter

    @Henke: Jag oxå, men jag skulle absolut kunna övertalas till att köra nåt annat vatten oxå!
    @Peter: Tanken med att inte bo i Berghem var väl att man skulle få ungefär lika långt till vattnet oavsett om man fiskade hos Greven eller i nån sjö inåt landet. Och vem säger att man måste traila båten varje dag? Vill man fiska 3 dar hos Greven så lägger man väl skutan där.

  73. Andre styrman-lera

    Måste bara säga att memory lane är en underbar läsning som har förgyllt morgonen denna härliga fredag! Vilka trevliga minnen, man blir ju riktigt sugen på att fiske. Hade metat lite i toan om inte sänket varit längre än reven…

  74. Förste Styrman-Lera

    @Andre. Haha! Avd. Mycket ankare men lite lina..

    @Peter. Låter som gött fiske! Tur för polarforskaren att Röda Bollen står inomhus nu då. Btw, du hängde med på att trail-förslaget gällde hösten?

    @Henke. Testar också gärna Vänern!

  75. Reiseleiter

    I tävlingens strävan att öka medelvikten länkar jag här till en mycket välskriven och inspirerande artikel som får igång fiskesugen riktigt ordentligt! Har ni emellertid inte möjlighet att åka ut och praktisera detta i den närmaste framtiden så rekommenderar jag nästan att ni inte läser…

    Marfiske >>

  76. Peter

    Får tacka Förste styrman i det leriga teamet för förtydligen, nu är också jag med, vi snackar höstfiske ju. Den tiden på året då de riktigt stora gäddorna visat sig som allra mest huggvilliga de senaste åren! Kan vara ett intressant upplägg som föreslagits, håller dock med Henke, Vänern bör inte räknas ur leken än…,

  77. Peter

    Kan inte annat än att instämma, gårdagkvällen var en gulsvart hyllning, må det fortsätta torsdag och söndag med!

  78. Reiseleiter

    På det temat kan jag nämna att jag fr.o.m. nästa vecka påbörjar mitt livs billigaste elavtal! – Via Borås elhandel. Blir fint att ha råd med lite fler beten till våren…

  79. Förste Styrman Lera

    Finns ingen ände på ämnena i Grevens gästbok. Man märker onekligen att det är off-season….

  80. Peter

    Gul-svart vinst med 3-2, nu ska vi i alla fall ge malmöiterna en match! Så, Borås elhandel, inte illa. Trodde att det var Tranås energi som gällde, med tanke på deras vatten och fiskvård? På tal om det, har precis satt in ett bidrag på mer lax i vättern. Trots alt det närmaste man i dag kommer en allmän fiskevårdsavgift i det här landet.

  81. Peter

    En bra dag för alla gul-svarta suporters en måndag som denna, ett härligt sm-guld till samlingen! Gårdagehns gäddfiske i Mycklaflon med den välkände profilen och Reisleiter gav väl kanske ingen gluldkänsla vad gäller storleken på gädda men efter en trevlig dag summerade vi 7 stycken med en topp på knappa 5 kilo, ett ganska ordinärt fiske skulle jag tro.

  82. Reiseleiter

    Stort grattis idag till Postverkets Stråhle som idag blivit pappa! Ännu en liten tjej blev det och det är därmed rejält underläge för pappa Marcus. Lätt att relatera till.

  83. Reiseleiter

    Jag vet inte om någon annan noterat det, men SVT tycks ha snott vårt varumärke till sin julkalender i år. Men det bjuder vi på, vi vet ju att den riktige greven står tryggt i Bäckseda…, inte sant Lera?

  84. Förste Styrman Lera

    Aha, det var julkalendern alltså. Vår Greve ska stå säkert i Andrés pojkrum. Jag som trodde det var någon form av dokumentärfilm från Berghem motsvarande. Team Lera Productions har ju en rulle på idéstadiet, under projektnamnet Grevens återkomst 3. Beräknad release i slutet av april…

  85. André Styrman-Lera

    Det stämmer bra att den står i min gamla verkstad i Bäckseda. Han är i tryggt förvar med andra ord.

    Börjar rycka lite jerkhanden men inser att det är en bit kvar till våren. Har ramlat över några drag på rea iaf.

  86. Roger Rudolfsson

    God Jul och Gott Nytt År
    önskas till alla konkurrerande team. Nu stundar en tid av uppbyggnad och uppladning för kommande eskapader. Ha det bra vi ses. RR

  87. Reiseleiter

    Detsamma önskar jag. Eftersom jag är den borne sambandscentralen i detta sammanhang, så ger jag här en liten uppdatering av läget i teamen inför julledigheten:

    Team Finn Kota har sent om sidor fått hem reservdelar till sin vattenorm och önskar sig nu baskunskaper i elektronik i julklapp. Om önskan faller in talar allt för att vi får se tre team med vattenorm hos Greven i vår.

    Team Lera är åter fulltaliga under arbetsgivarpiskan. Juristen har sedan några veckor tagit värvning cdongroup, och nu ser vi alla fram emot ett förvärv av olssonsfiske, fiskeproffset.se eller motsvarande, med tillhörande saftiga personalrabatter att utnyttja för vederbörande och hans vänner. Ett samfirande av både jul och nyår mellan delar av Lera och Håvmästarna hoppas kunna lägga grund för detta.

    Team Håvmästarna bidar sin tid och laddar sina batterier i hemmets småbarnskaos. Risken känns överhängande att vårens Greve kommer nyttjas till vila och återhämtning framför kämpa och segervrål.

    God Jul på er alla!

  88. Reiseleiter

    Viktig inside förresten:
    Enligt säkra källor hos Länsstyrelsen i Östergötland så kommer det inte hinna bli något fiskeförbud i Grevens vikar till våren. Däremot har länsstyrelsen skickat in en skrivelse till HaV där man uppger att man vill ha ett totalt förbud mot gädd- och abborrfiske under april och maj, likt det vi har här på Kalmarkusten. Det lär dock inte hinna aktualiseras redan till våren 2013.

  89. Reiseleiter

    Gott nytt år alla grevar! Önskar halva Håvmästarna och halva Finn Kota från Hultsfreds höjder!

  90. Henrik

    Resterande del av Håvmästarna önskar också gott nytt! Det går snabbt nu. Snart står vi där och nöter och undrar var fan de stora kan tänkas finnas…

  91. Reiseleiter

    Då har vi en ny sida på sidan som kommer att fyllas på med fakta kring våretappen 2013 allteftersom saker och ting faller på plats. Den uppmärksamme noterar det avvikande sidhuvudet på denna sida, som skvallrar om någon som komma skall så snart undertecknad fått rätsida på tekniken… Värt att vänta på kan jag avslöja, så håll utkik!

  92. Martin

    Hej!

    Uppladdning på Elmia är ingen dum idé tycker jag, om vi tänker övernattning är väl hotell att föredra alt. dagstripp.

    För mig behövs antagligen en runda till Vetlanda pga vad jag gissar bil som kan dra båt och båten i sig. Jag och Hultan har inte ventilerat detta än…Jag/vi har inte heller ventilerat när vi dyker upp, samtidigt eller vid olika tillfällen!
    – ”Go for the small ones”

  93. Reiseleiter

    Gött Martin, jag är inte omöjlig på en övernattning. Resterande gäng får väl göra sina synpunkter hörda helt enkelt…

    Drar iväg ett mail till dig med lite funderingar kring logistiken…

  94. Jackie Chiles

    Får du 2 helger i rad ”ledigt” RL?

    Jag är på. T&R samma dag till Lilla Jerusalem känns dock mycket resa – men det funkar ju. Föredrar övernattning. Hotellfrukost är alltid trevligt. Hotell bör nog bokas i tid kan jag tänka mig.

    Hörs vidare..

    //J

  95. Andre Håvmästare

    Det är ju jag, din teamkamrat Andre Håvmästare. Vill du ha äran? Blygsamt? Missförstånd? Jonas har väl gjort den om jag inte har fattat fel.

  96. Andre Håvmästare

    Nya byxor, nya handskar, nytt jerk-bait inhandlat. Fiskeutrustningsbranschen har sin egen variant av ”julhandel” i samband med Greven-cup-säsongen.

  97. RL

    Troligen märker de av ett uppsving på bred front just nu. Och i år får dessutom branschen på andra sidan Atlanten del av kakan oxå…

  98. Förste Styrman Lera

    Tyckte det var dags för Greven Cup att ta steget från bild till film. Även om skillnaden får betraktas som hårfin i detta fall…

    Gött att höra att ni rustar. Jag sitter lugnt i båten – misstänker dock att André Stryrman Lera investerat stort i vanlig ordning. Ny beteshink XXL ryktas vara på ingång.

    Däremot har jag börjat reka marknaden för uppvärmning i Sthlms-trakten – har Grevarna några tips mottages dessa tacksamt!

    Ha de!

  99. Jackie Chiles

    Ska man konstant porr-spama vår fina sida kan man väl åtminstone lära sig stava till fucked. Det är väl det minsta man kan begära…

  100. Reiseleiter Inläggsförfattare

    Spot on Jackie! Porr i all ära, men felstavningar censurerar jag direkt. Därav det nu borttagna inlägget av mr Zxhujjuh. Märkligt namn för övrigt. Asiatiskt? Har de ens gädda där? Hur hittade han/hon ens in på vår gästbok…

  101. Jackie Chiles

    Förmodad asiatisk p-spamare och det verkar inte bättre än att de har ett bestånd av Esox Lucius därborta: Wikipedia

    …also, reiseleiter, ”han/hon” is not the preferred nomenclature. hen, please.

  102. Andre Håvmästare

    …also, reiseleiter, ”han/hon” is not the preferred nomenclature. hen, please.

    Mycket bra, Jackie!

  103. Reiseleiter Inläggsförfattare

    Inne på citatspåret ser jag – Håvmästarnas hemmaplan. Sehr Schön!

  104. Förste Håvmästare

    Informationen inför våretappen är nu på morgonen något uppdaterad. När det gäller ankomst saknas nu endast info avseende Mäcklar’n och Länsstyrelsen.

    Team Finn Kota har blivit tilldelade en matdag.

    Så föreslår jag att bryggan angörs ca kl 19 på lördagen för segerceremoni och avstamp bankett. Synpunkter på detta?

  105. Team Lera

    Tror jag vågar prata för hela Lera när jag bokar in fredagens middag. Banketten iår får vi väl ta gemensamt om ingen annan anländer…

  106. Reiseleiter

    Fredag it is.

    Det är nu klart med ett gästspel också. Kungliga Trumpetverket deltar fredag – sön och anländer antingen torsdag kväll eller fredag morgon. Teamet har även erbjudit sig att ta hand om banketten, mycket tacknämligt.

  107. Peter

    Morgonstund har guld i mun brukar man säga, ja jag gänner då fan ingen guldsmak i mun den här morgonen, snarare blodsmak!

    Nåja, det rör på sig på sidan ser jag, trevligt, då är det ju dax för en ennan att vakna till liv med! Var ute och varmkörde ekipaget i söndags på Vättern, det var väl det enda som var varmt om man säger så, dock blev det bara smått.

    Trevligt, en middag tilldelad, är dag bestämt?

    Ang. samlingen på bryggan, vill minnas att 18:00 sharp har gällt de senaste åren, tycker det rä en bra tid, blir så jäkla sent sen annars med med maten efter skumpa, prisutdelning och sedvanlig presskonferens (något för filmteamet kanske att lägga ut?)

    Mässan ja, jag kan väl härbärjera en och annan greve till detta event kan jag tro, krävs väl dock att man även investerar i ett kassaskåp då med tanke på den mängd kontanter som kommer att medföras till ”Sveriges Jerusalem”.

  108. Förste Håvmästare

    Jag tar till mig detta och ändrar till kl 18, Sharp…ish. När det gäller matdag och annat så framgår allt av etappens egen infosida här på grevencup.se.

  109. André Styrman-Lera

    Skepp och hoj.
    Trevligt med det Kungliga Slagverket! Som det ser ut, (utan att pratat med JH) så drar jag till vetlanda på onsdagen efter jobbet. Sen utgår jag därifrån torsdag morgon och plockar upp båt etc. Anländer förhoppningsvis innan lunch och hoppas hinna blöta iaf hälften av alla nya drag!

  110. André Styrman-Lera

    Ang. Kroge så kommer det ett barn till världen som utesluter Ceasars medverkan i tävlingen! Så gästspel från Team Kroge ser mörkt ut om inte Philip hittar en ersättare och vill kika förbi. Bedömer chansen som liten med tanke på bostadsort och båtlogistik.

  111. Roger Rudolfsson

    Hej! alla Petri bröder. För min del är den preliminära planen att söka mig till hemtrakterna i tid för att kunna äntra det larsonska slagskeppet innan avgång från Eksjö någon gång under onsdag fm.

  112. Kick-off-meister

    Om vi nu leker med tanken på att realisera våra kickoffplaner, så har jag kollat lite på hotellfloran runt Elmia. Ett bra alternativ, både pris- och logistikmässigt, verkar vara Scandic Elmia. Där kan vi få ett 4-bäddsrum med frukost för 1490:-, dvs ca 375:-/skalle. Hotellet ligger 100 meter från mässan. Fri tillgång till bastu och gym (?). Baren är öppen 07-24. Vad tycks? Vilka är sugna?

    Mer info om Scandic Elmia

  113. Kick-off-meister

    Lör-sön ja. Das stimmt. Jag ska kolla om man kan pruta ned priset om man bedyrar att man inte kommer att använda gymmet….

  114. André Styrman-Lera

    Bra rekat med hotellet! Jag får dock svara lite senare ang. övernattningen, Elmia är bokat iaf!

  115. Länsman

    Låter ju hemskt trevligt. För min del jag menar er del så vore nog ett enkelrum bättre för all del i någon del.

  116. Reiseleiter

    Gott, då är vi med säkerhet 4 pers på onsdag kväll. Har jag 5….?

    Ska familjeförankra kickoffen imorgon och sen bokar vi den oxå. Visst ska du tillbringa natten i L:a Jerusalem, Mäcklar’n! Tänk – gratis frukost!

  117. Länsman

    Kostnaden för enkelrum var lite magstark skall kolla om jag kan fixa någon rabatt via mitt ICA-kort.

  118. Reiseleiter Inläggsförfattare

    Håller med dig Roger. Kolla upp detta och återkom.
    Nu finns en designerad sida för kick-offen under våretappen 2013.

  119. Länsman

    Verkar som om jag kan få 20 % rabatt om jag bokar med ICA-kort via deras webb. Antar att reiseleiter har tillgång till sveriges bästa kort annars kanske jag skall boka för hela sörven.

  120. Reiseleiter

    Det har jag faktiskt inte. Det låter dock grymt! Vi får helt enkelt sätta ned foten ganska omgående. Detta blir en uppmaning till alla att bestämma sig för om man vill övernatta eller inte. OCH – vill vi gå på mässan på lördagen eller söndagen? Jag hade personligen kunnat tänka mig söndagen faktiskt…

  121. Reiseleiter Inläggsförfattare

    Bara för att göra det lite extra smidigt, krångligt och roligt på samma gång, så finns det nu en obligatorisk deltagarundersökning på våretappsidan. Alla, inklusive gästspel, uppmanas att göra denna så att reseledningen får full koll och kan boka hotell mm.

  122. Förste Styrman Lera

    Kan inte riktigt bestämma om lördags eller söndagsbiljetter känns bäst personligen. Hur tänker folk? Hur länge har mässan öppet?

  123. Peter

    För en annans del känns det inte som om det spelar någon roll, lördag eller söndag. Troligen mest folk på lördagen, troligen mest grejer kvar på lördagen, troligen (om möjligt) något bättre priser på söndagen, troligen (högst troligt) något trögare i huvudet på söndagen, vem har sagt att det ska vara lätt?

  124. Reiseleiter

    Ok, då tror jag att jag har det hela relativt klart för mig. Magistern bangar på kickoffen, i övrigt blir vi fullt manskap i Jönköping den 6-7 april – Härligt! Länsstyrelsen blir någon slags logiansvarig, och sköter således bokningen av rum på Scandic Elmia, 100 meter från mässan.

    Som representant för Team Håvmästarna känns det naturligtvis inget vidare att först behöva klara sig utan lagmedlem på höstetappen och därefter även få fira kick-off alldeles allena. Henke, ändra dig och haka på Martin o Roger ned!

    Tidsplanen blir sådan att vi anländer L:a Jerusalem på lördag eftermiddag. Tycker vi att vi hinner så knallar vi in på mässan en stund redan då. Därefter är det kalas, baluns och relax på lämpliga institutioner, innan vi gör mässan ordentligt på söndagen. Förste Styrmän i Lera och Håvmästarna tar tåget hem strax efter kl 16, då även mässan stänger.

    Roger, har du då koll på läget? Låt mig dubbelkolla med min hårt fjättrade vän om han har ångrat sig, i annat fall blir vi alltså 5 st.

    Synpunkter på något?

  125. André Styrman-Lera

    Det här blir ju kanonbra! Roger, vi kanske ska kika på någon typ av samåkning när vi närmar oss?

  126. Andre Håvmästare

    Lwksdnfu verkar intresserad. Bjud med hen på kick-offen så får RL nån att umgås med.

  127. Länsman

    Hej! Har bokat ett fyrbäddsrum till savepris (ej ombokningsbart) kostnad 1665:- Den s k ICA-kortsrabatten gällde bara flexpris (av- och ombokningsbart) och hamnade på 1770:- Borde man ju förstått att det fanns någon hake. Det billigaste enkelrum som fanns slutade på 1377:- så jag får avstå eller försöka vigga min bereste bror på en av alla hans bonusnätter.

  128. Ingenjören

    Både bra och dåliga nyheter Länsman. Surfade runt nu och sökte efter rabattkoder och erbjudanden, men det var dessvärre tunnsått. Du får dyka på bror din ordentligt! Har du ingen hållhake på honom? Nån fisk han avrundat uppåt nån gång, förbi nån magisk gröna…? 😉

  129. Förste Styrman Lera

    Efter att ha sett Team Hajmats filmer från Åland till kvällsfikat här så känner jag spontant – när fan drar vi till Åland?! Undra hur sent på höstsäsongen de fiskade för övrigt. Filmerna var postade 3 december och det snöade på en av filmerna. Den ena killen tog sina två första 10 + på filmen, med några kasts mellanrum – något Team Lera hade behövt för att inte längre behöva skämmas bland folk…

  130. RL

    Jag skulle ställa på Åland, lätt! Höstetappen? Får man med sig båtar eller hyr man? Resa och boende brukar kunna vara billigt och gäddfisket kan ju uppenbarligen vara grishett! Själv har jag varit där en gång, i Basteviken tror jag bestämt, och blankade så in i helvete. Men trevligt var det, och Mariehamn vore nog värdigt en kväll på stan?

  131. RL

    Båtresa med bil och trailer tur och retur Sthlm – Mariehamn inkl hytt för två pers kostar ca 2000:-

  132. Reiseleiter Inläggsförfattare

    Efter en intensiv planeringsperiod har gästboken dött ut litegrann tycker jag. Här följer lite info från RL:

    – Det slog mig igår att Greven Cup riskerar att krocka med det lilla fina saneringsprojektet i Valdemarsviken som jag hade nöjet att jobba med under en period. Saneringen skall enligt projektplanen dra igång efter islossningen 2013 och jag har mailat projektledaren för att fråga om detta påverkar möjligheterna att sjösättta i Valdemarsvik, vilket jag vet att några av oss tänkt göra. Återkommer när jag fått svar.

    – Greven Cup krockar även med ytterligare ett evenemang, nämligen Gäddans dag i Mönsterås. Ett väldigt trevligt event om jag får säga det själv. Mer info hittas via http://www.gäddansdag.se. Det är inte omöjligt att jag försöker ta mig ned till Mönsterås direkt efter avslutad cup.

    Hur har det gått för Länsman och hotellbokning förresten?

  133. Andre Håvmästare

    …om vi bara får bort den där j***a stenen, så kan de hålla på sanera bäst de vill i Valdemarsviken.

  134. Förste Styrman Lera

    Man känner verkligen det genuina agg du hyser mot den där stenen Andre Håvmästare. Gillart!

  135. Andre Håvmästare

    Jag tror inte att ni inser vilken påverkan den stenen har haft, har och kommer att ha på våra liv.

  136. Förste Styrman Lera

    Håller med. Rökstenens position som Östergötlands mest kända och omtalade sten kan för första gången på ett antal sekel ifrågasättas…

  137. RL

    Jag vill inte verka som att jag inte uppskattar den uppsluppna stämningen i gästboken för tillfället. Men jag måste ändå ta upp diskussionen kring isläget. Jag har varit helt lugn hela vintern, men med de prognoser vi har just nu så kan man faktiskt börja oroa sig. Istjockleken tilltar och det ser ut att bli kallt under hela mars månad. Då är det helt plötsligt inte mycket mer än en vecka kvar till Greven. Har vi möjlighet att planera in en back-up-helg? Helgen efter vore väl lämpligast isf. Hur många skulle kunna delta då?

  138. Peter

    Jag kan torsdag till söndag, kursdagar tisdag, onsdag. Tycker vi avvaktar till början av nästa vecka och kollar prognoserna, det kan ju bryta av tills dess och bli varmare. Annars kommer det att gå åt mycket gin och tonic, eller som man annars kallar det, ”icebreakers”!

  139. Länsman

    Jag kan vecka 16. För min del skulle den veckan vara bättre då jag är bjuden på dubbelt 50-års firande med Gäddfiske nere i blekinge just samma helg som greven cup går av stapeln.

  140. Förste Styrman Lera

    Ajaj. Jag ryker med stor sannolikhet vid ändrat datum. Den spontaniteten är inte riktigt möjlig, men skulle det skita sig med isen planerad vecka ska jag givetvis kolla. Men bedömt liten sannolikhet att jag löser det.

  141. RL

    En plan B skulle kunna vara att avboka Berghem och istället ta in på vandrarhemmet på exempelvis Stora Ålö. Där ute lär det definitivt inte vara någon is och man kan då fiska de vikar som finns utanför Grevens vikar och även fiska sig in mot Grevens, så långt som man nu kommer. Problemet i Berghem är ju att det troligen är precis där isen ligger som längst vilket medför problem med både sjösättning och förtöjning.

    Trots midvintern så är jag fortsatt positiv och tror att isen kommer att hinna försvinna. Men om den inte gör det så lär det ju ändå vara med ett nödrop. Dvs bokar vi boende på Ålö så kommer vi med all sannolikhet kunna fiska Grevens vikar under lör-sön även om vi inte kan det på onsdagen.

  142. Peter

    Ja, just nu ser det ju ganska mörkt ut, kallt så långt ögat når tio dagar framåt. Men hav förtröstan, SMHI:s väderprognoser kan ändra sig i princip när som. Plan b kan ju om inte annat bli en ismeteupplaga av grevens!? Skämt å sido, jag tycker vi avvaktar ett par dagar till…

  143. Andre Håvmästare

    Sa inte de där gubbarna, som du, Jens, pratade med, att isen alltid försvann senast den 10 april varje år, oavsett hur hård vintern hade varit?

  144. André Styrman-Lera

    Hej, nu är man tillbaka efter en Italienvistelse som innehöll kaloriintag à la Greven Cup! Jag har läst igenom för att bilda mig en uppfattning och jag är på att boka annat boende om det skulle vara så att isen skulle ligga kvar vi Berghem.

  145. RL

    Nu, käre André Håvmästare, såg jag inte riktigt vad du skrev för alla kommatecken, men, du har så rätt. Gubbarna sa precis så. Man ska dock beakta det faktum att de är just gubbar och därmed kvalar in i den grupp med lägst förtroendekapital av alla homo sapiens. ”Thru talk a lot, don’t they.”

  146. Andre Håvmästare

    Kommatecken är lite av tjusningen med det skrivna språket.

    Bygga bisatser; I like it!

    Se där, ett semikolon också.

    Menar du att du inte litar till gubbarnas empiriska iakttagelser. Det gamla bondeförnuftet är ifrågasatt. Du skola se att du haver fel, Jens.

    Jag kan för övrigt helgen efter också. Alternativ till plan A lär ju behövas, eftersom gamla gubbar är inte att lita på.

  147. RL

    Förlåt mig ett litet ögonblick, men mitt empiriska kunnande om gubbar är inte heller att förakta. Jag jobbar dagligen med dessa individer och det är utan tvekan så att min bedömning stämmer i nio fall av nio.

    Vad gäller svenska språket så är det kul med bisatser, det håller jag med om. Men man ska inte slösa med dem.

  148. André Styrman-Lera

    Goddagens!
    Ang. min ledigheter fick jag uppvaktning av chef modell högre idag om onsdagen 10 april mellan 9-11:30 är det utbildning med obligatorisk närvaro. Trodde man inte när man började på kommunen 🙂 Inte så bra besked från andre styrman lera med andra ord. innebär väl i princip att fiske på onsdagen kan bli svårt! Jag får känna efter lite om det finns några kryphål, som mäklare har man ju en viss erfarenhet att slingra sig… På tal om isar ngn som kan länka till ngn vettig iskarta eller motsvarande??

  149. André Styrman-Lera

    Ett litet påpekande att finns båten i Valde så kan jag vara med på fisket från cirkus kl 16:00!

  150. André Styrman-Lera

    En rättelse här, jag snurrade till det lite. Behöver ju inte firra på onsdagen även om det vore gött! Henke? Hur tänker du kring logistik, åka med mig ”åka” med SJ??

  151. RL

    Vettig iskarta finns nog inte tyvärr. 10-35 cm tjock is i Valdes skärgård är den bästa uppgift som finns till hands via SMHI. Inte så exakt mao. Det jag själv gör just nu är att jag kollar alla tillgängliga långtidsprognoser varje dag, och man blir ju inte jätteglad över vad man ser. Idag finns prognos fram till den 3 april via klart.se, och enligt denna så är det fortfarande kallt i Valdemarsvik vid den tidpunkten. En vecka innan vi ska sjösätta alltså… Ser inte så lovande ut just nu tyvärr.

  152. Reiseleiter

    Nu finns nytt körschema för Greven Cup publicerat under Våretappen 2013. Lite trist att vi tvingas till detta omtag, det tycker vi nog alla, och jag lär ju få äta upp nåt gammalt stickat om det nu visar sig att skärgården ligger isfri den 10 april…

    Det ska sägas att bokningen av Berghem ännu inte är konfirmerad, men det lät positivt på telefon, så jag har gott hopp. Kanske läge att vänta med jobbiga ledighetsansökningar tills detta är 100 dock.

    Ska fö bli lite spännande att se hur fisket i slutet av april skiljer sig mot vad vi är vana. Nu har vi två extra veckor på oss att ladda, och det börjar ju närma sig kick-off med stormsteg! Pilsner, bastu och mässa, i den ordningen, kan bara betyda succé.

  153. RL

    Jag kan meddela att bokningen av Berghem är konfirmerad. Vi har tillgång till huset mellan 26 april och 1 maj, alltså en dag mer än vanligt…. Nåt måste man ju ha för att man tvingas vänta så länge.

    Fritt fram för ledighetsansökningar nu alltså!

  154. Peter

    Fantastiskt!

    Efter att ha sett den senaste tiodygnsprognosen tror jag inte att Reisleiter behöver vara orolig för att det ska vara isfritt i skärgården den 10/4, ser kompakt ut en bra bit fram i april!?

  155. Förste styrman Lera

    Blir speedos, popper & Ray-Ban som gäller på Grevens iår kanske…

  156. Peter

    Kanske var att ta i därifrån den gode juristen men det kan bli lite varmt och gött. Kanske läge o ta ett göspass på kvällningen!

    Bara o ladda nu inför detta event, nu kan inte barnafödslar, is eller radioaktivt nedfall hindra Greven Cup anno 2013!

  157. Reiseleiter

    Lite nytt upplägg på menyerna på sidan. Nu har varje tävlande lag sin egen sida. För tillfället finns inte mer information om teamen än förut, men det är fritt fram att lägga in nytt material där. Dessutom har ju vissa team redan en egen webdomän som går att länka till denna sida om man vill…

  158. Gäddans dag 2013

    Nu när Grevens flyttats fram så finns det inget som hindrar att man besöker denna trevliga dag strax söder om Mönsterås! Jag kommer vara där, Herr Larsson kommer vara där.

  159. RL

    Kollade långtidsprognosen på klart.se idag, och nu ser det faktiskt bättre ut framöver! From mitten av nästa vecka är det inte längre så många minusgrader på nätterna och i slutet av perioden, den 15 april, visar prognosen 15 grader på dagen och 4 på natten. PLUS!!! Nu jävlar!!

  160. Peter

    Nu vänder det! Enligt prognosen så ska det nu bli varmare på dagarna och mindre kallt på nätterna så min förutsägelse är att det är isfritt i Valdemarsvik den 20/4, någon som vill betta emot?

    Var ute o luftade ismetet i helgen i en tidvis frisk nordan var det trögt men i söndags i fint väder lyckades man guida sin far till en välkonditionerad madam på 7,02 kilo och 100 cm, trevligt! Det ska bli fler sådana under resan!

  161. RL

    Helt sjukt ju! Tough mudder alltså.. Ja, varför inte. Vänta bara så att jag hinner förboka en plats på ortopeden för min ömtåliga skitdåliga kropp.

  162. Reiseleiter Inläggsförfattare

    Tack alla för en mycket trevlig kick-off på Scandic Elmia i helgen! Ni som inte var där gjorde den precis så bra som den blev, även om den hade kunnat bli ännu bättre om ni var där.

    Under vistelsen i Jönköping avgjordes ett antal viktiga frågor inför Greven, och därför finns det nu uppdaterad info under ”Våretappen 2013”. Bara 2,5 veckor kvar nu…

  163. Förste styrman Lera

    Stämmer senaste prognosen är isen väck senast den 20:e. Gott mos!

  164. RL

    Westins Teez Tail känns hur grym som helst! Den kommer garanterat fånga några skapliga åt Håvmästarna om två veckor.

  165. Förste styrman Lera

    Tack för tipset, då tar Lera rygg på det betet. Nyss damp för övrigt mina SJ biljetter till Grevens ner i SMS-korgen. Biljetterna till Nkpg imon alltså. Fan. Man kunde alltså vart på väg imon…

  166. RL

    Gör gärna det. Det bjuder vi på. Ja man har nästan glömt att vi skulle ha sjösatt imorgon. Men tiden går fort nu och nästa vecka ser ut att bli rejält varm. Jag planerar att ringa till vår hyresvärd och kolla isläget nån gång efter helgen. Blir spännande!

  167. Peter

    Nu anger SMHI att isen är Rotten Ice, säger som Homer Simpsson, Rotten Eggs (eg Ice), Ahhh!

  168. Länsman

    Hej! är tillbaks från Blekingeäventyret och de omfattande 50-års festligheterna. Sista isen gick på torsdagen så fisket var lite trögt. Fick dock en del gädda i grunda vikar och marar av samma typ som grevens vikar. Kommer nu vältränad och infiskad och det bete som gäller är Sandhamn special. RR

  169. RL

    Gött RR! Blekinge är segt, så är det bara. Själv räknar jag gäddor dagarna i ända, så även om jag inte är infiskad är jag väl inluktad. Man kan ju hoppas att det hjälper.

    Nu drar det ihop sig gubbs! En vecka kvar för de av oss som reser först. I Grevevikarna ligger isen fortfarande, men är helt svart och går sannolikt under helgen. Blir perfekt det här.

  170. RL

    Knyter nya heta LÄTTA osynliga tafsar och riggar nya heta LÄTTA mjuka beten. Temat för nästa helg är solklart!

  171. Förste Styrman Lera

    Väderprognosen för helgen verkar onekligen jävligt svår att få kläm på för Pohlmans arvtagare. Helt nya förhållanden varje prognos – funderar nu på följande outfit: flipflops, regnbyxor, T-shirt & ryssmössa…

  172. RL

    Min teori är att det nog kan vara ganska bra med lite sämre väder nu framöver så att inte alla gäddor leker över för fort. Dessutom känns det kanske något lättare att locka dem till hugg om de inte är mitt uppe i lekbestyren. Åtminstone gäller detta honorna.

    Alltså: vi ska inte deppa ihop alltför mycket över halvdassigt väder.

  173. Kung Bore

    Dagens statusrapport från Vittvik var glädjande! De senaste dagarnas blåst har slutligen fått isen på fall. I söndags försvann isen från hemmaviken, och bryggan med den… Enligt Maria ska dock bryggan vara på plats till vår ankomst. Hittills har de inte haft några fiskegäster boende hos sig så det lutar åt att vi blir först ut även i år.

    Den 21 april blev alltså det datum som isen gick 2013. Extremt sent jämfört med vad vi tidigare upplevt under vårfisken på 2000-talet. Men den som väntar…

  174. Förste Styrman Lera

    Härliga nyheter, strålande nyheter!

    Det är alltså onsdag imorgon, dvs. dan före dan före dopparedan…

  175. Peter Larsson

    Erfarenhetsmässigt skulle jag säga att oddsen på att bryggan är på plats på fredag är rätt höga!? Men, under har skett förut, senast var det ju knapt 2000 år sedan!

  176. RL

    På väg mot den sista arbetsdagen innan 5 dagars gäddfiske!! Känns rätt!! Tror vi kommer bända upp nån gris i år…

  177. Förste styrman Lera

    Vi i Lera räknar kallt med en gedigen mängd kultingar i vanlig ordning! Vi gillar de små liven, även om vi nu modifierat taktiken efter ändringarna av reglementet och hoppas fånga tillräckligt många välgödda exemplar för att kunna göra ett historiskt första ”Count-trick”…

  178. Förste Styrman Lera

    Grattis Team Håvmästarna, grymt fint fiskat Finn Kota & skärpning Team Lera! Lite extra ryggträning på gymmet, jerkrelaterade rörelser på morgongympan & inköp av ännu fler heta beten ska nog göra susen till nästa drabbning! Återigen tack RL & Co. för en som alltid väl arrangerad & trevlig tillställning!

  179. Förste Håvmästare

    Tackar! Det blev en riktig spurtseger får man säga. Trodde personligen ganska mycket på Finn Kota inför sista dagen, men Andre Håvmästare stod för en snilleblixt när han lotsade teamet ut till Ålötrakten på tisdagen. Det avgjorde.

    Inom kort ska etappen sammanfattas i text och bild och publiceras på Memory Lane. Alla bilder som ni tagit får ni som vanligt hemskt gärna skicka till mig så blir det ett litet galleri längst ned på sidan.

  180. Förste Håvmästare

    Dåså. Då tar vi höstdebatten här!

    Som kuriosa inför planeringen kan nämnas att Lera och Håvmästarna för tillfället har mycket sargade båtar i stort behov av omsorg. Leras brakade definitivt vid ett hett abborrfiske nu ikväll. Finn Kota har som vanligt ordning på grejorna, men har båten ute på annons och kan enligt uppgift bli av med den nu i veckan. Vad fiskar man i då?

    1. Andre Håvmästare

      Lite neggigt nu, va.

      Kan vi trycka in en båtservice någon gång under ”kanothelgen”?

  181. Förste Håvmästare

    Jaha, då var Finn Kotas båt ett minne blott. Såld, avhämtad och glömd. Dessutom åkte vattenormen och alla andra heta tillbehör med i affären. Därför föreslår jag en höstetapp så snart som möjligt, så att vi slipper en svår kombatant….

    1. Länsaman

      Så lätt slipper ni inte undan. Finns fortfarande en gammal Hansvik att tillgå. Behöver bara lite kärlek och omvårdnad.

  182. Förste Håvmästare

    Hansviken ja…, jo säger du det så. 😉

    Till saken. Som jag förstått det på Team Lera så är man inte intresserad av en lång tävling under hösten. En kortare tävling under fredag-söndag tror jag man skulle kunna vara beredd att slänga in. Är det korrekt uppfattat? Undertecknad avser sammanstråla med Lera under deras träningsläger som infaller under kommande helg.

    Mitt förslag är antingen Mönsteråstrakten om vi ska köra skärgård, eller någon/några spännande insjöar om vi ska köra inland. Synpunkter.

  183. Förste Styrman Lera

    Träningslägret slutade med cirkus 50 borrar samt ett par gäddor på säg 7-8 timmars effektivt fiske. Trevlig tillställning även om vår tjuvmålade Honda är för jävlig att ha att göra med för tillfället.

    Efter överläggning inom teamet är en fredag-söndag mycket riktigt max i höst. En dag bör jag lösa med kneget. Ankomst sen torsdag natt känns således rimligt.

    Mönsterås alternativt lokal pöl med mycket fisk kan nog funka. Lite framförhållning krävs dock. Satsar vi på riktigt lokalt vet jag två riktigt heta stugor belägna in a little place called Stenberga….

  184. Förste Håvmästare

    Efter internt överläggande inom teamet nu ikväll, och intagande av Leras synpunkter är tävlingsledningens förslag att höstens etapp av Greven Cup förläggs till Mönsterås skärgård i mitten av oktober i anslutning till någon av följande helger:

    12-13 oktober
    19-20 oktober

    Som vanligt är det väl inget som direkt hindrar att man kör lör-mån istället för traditionella fre-sön, så länge man hittar ett boende som går att hyra över den perioden.

    Hur ställer sig Finn Kota till detta resonemang? Hinner ni få igång Hansviken tills dess eller behöver ni mer tid…? 😉

  185. Förste Håvmästare

    Och en sak till…

    Nu är gravyrbrickor för höstetappen 2012 och våretappen 2013 beställda. Skulderna för detta regleras med fördel i samband med höstetappen 2013.

    / RL

  186. Jens

    Jaha, nähä, här var det ingen som var sugen på att åtminstone få en teoretisk chans att överta greven….

  187. Båtlös Finn Kota

    Mm, detta forum har tyvärr gått mig helt förbi det sista, har eg inget att skylla på. Som båtlös nu så ter sig ju chansen att ta en inteckning i den däringa pokalen som nästan oändligt små. Men vem vet, en vacker dag så kanske teamet gör comeback i ett hett flytetyg!?

    Ang. helgerna så kan jag den första där, 12-13/10. Helgen efter går ännu en drabbning i fiskets tecken i Helsingborg efter de platta i fiskeklubben med det passande namnet Älgen!?

  188. Båtlös Finn Kota

    Glömde ju berömma webbmaster för den nya locken på sidan, fräch minst sagt!

    Undertecknat teammedlem som just nu mest dräglar i allehanda båtkataloger och i synnerhet i vissa!

  189. Roger Rudolfsson

    För min del verkar finnas en öppning 18-21 okt. Skärgården på hösten känns dock sisådär, tror mer på upplägget när man fick välja sjö på höglandet runt en fast bas.

  190. Förste Håvmästare

    Men just Mönsteråsskärgården har jag nu ganska bra koll på för tillfället. Åtminstone har jag ganska bra koll på fångsrapporterna, och det verkar relativt lovande. I vanlig ordning är det antalet fiskar som imponerar mest, men under veckan var min kollegas far ute och då högg det hej vilt. Ett gäng mindre gäddor, ett par mellan 5 o 6 kg samt en större tappad. På en dag alltså. Hyffsat. Och enligt tillgänglig expertis är det normalt sett bättre senare på säsongen.

    Jag tycker att vi provar skärgården denna höst. Skulle det bli en total fadäs även denna gång, så tror jag tom Lera kan tänka sig annat alternativ nästa höst. Jag har för övrigt i avsikt att förändra planeringsupplägget något framöver. Jag tycker det är kul att anordna resorna, men det skulle faktiskt vara ännu roligare om vi delade på ansvaret. Därför tänker jag föreslå att vinnande team anordnar nästkommande resa framöver. Hoppas att alla kan tycka att det är ok.

    Ok, Roger har föregått med gott exempel och föreslagit ett datum. Hur ställer sig alla andra?

  191. Peter

    Tja! Saknar ett antal inlägg, vill minnas att jag svarade på möjliga datum för ett tag sen. Föreslagen helg kan jag inte, kan helgen innan 12/13. Låter ju som riktigt bra rapport, man får ju hoppas att den håller i sig tills det är dax:-)

  192. jens

    Tiden har sprungit iväg på sistone, och som spindeln i nätet känns det nu inte särskilt sannolikt att det blir någon höstgreve 2013. Team Lera kastade igår kväll in handduken och meddelar att det inte finner tiden. Team Finn Kota är för tillfället båtlösa, även om Länsstyrelsens båt fortfarande existerar. Men är den så pålitlig att man vågar dra iväg någonstans utan föregående testkörning? Dessutom verkar Finn Kota ha svårt att hitta gemensam helg för fiske.

    Kvar står Team Håvmästarna, regerande mästare med ett allt större sug efter höstpajk. Som upphovsmän till Greven känner man ett alltför stort ansvar för att bryta denna linje av upptäcktsresor i svenska gäddvikar. Planeringen inför denna resa pågår.

    Väl mött till våren!

  193. André Styrman-Lera

    Hej!
    Beklagar att Lera inte kan bjuda upp till dans denna höst. Lera ser fram emot en rafflande vår med många firrar som låter sig bändas upp i en bucklig Buster i lerskrud. Ledsamt men sant att tiden inte räcker till och logistikproblem sätter käppar i hjulet för oss…

  194. Förste Styrman Lera

    Kan bara fylla i allt som sagts. Det är beklagligt men sant. Lera lovar dock att vara ännu lerigare 2014. Om vi så ska behöva köra plåtracern rätt upp på land hos husägaren i förra årets ”guldvik” så ska den där jävla Greven hem till Mäklarns pojkrum igen. I väntan på detta så tar jag mig en övningsrunda till Åland i mitten av November – kanske reka läget inför framtida Grevekamper?!

    All lycka Team Håvmästarna!

  195. Förste Håvmästare

    Team Håvmästarna kan ikväll avslöja att höstens äventyr går till Nordre och Göta älv. En tredagars seglats längs Sveriges största älv väntar alltså! Rapport följer…

  196. Förste Styrman-Lera

    Hej Grevar, Nu kommer jag överraska alla, inte minst Reiseleiter, riktigt duktigt. Men jag vill redan nu smygstarta diskussionen kring vårfisket. Satt nämligen och planerade en annan ev. resa i vår här och insåg att det är ganska svårt schema i april-maj 2014. Vet även, indirekt, att Martin planerar alpresa i vår. Villl därför kasta in ett förslag redan nu. Det är att ta ledigt 16-17 april precis innan påskledigheten, dvs. komma till Berghem kvällen/natten tisdagen den 15 och antingen återvända hem på kvällen på långfredagen eller påskaftons morgon. Vet att is m.m. kommer in i denna diskussion, men det borde ju historiskt sett vara isfritt 16-18. Fördelen med påskanknytning är att hela Lera och ev. även hela Håvmästarna (?) ändå kommer vara i regionen den helgen. Det blir alltså en enklare logistik och vi har hela påskhelgen på oss att sedan ta igen oss (& städa bort leran i båten), efter 3 dagars hårt fiske, med våra nära och kära. Ett annat alternativ är efter påsken, dvs. åka ex. påskdagen och ta tisdag & onsdag ledigt. Kanske mer issäkert, men innebär en stressigare hemfärd. Att utnyttja 1 maj är ett annat alternativ, men där har undetecknad ev. planer. Som sagt, det finns minst sagt tid att reflektera över detta, men jag kommer vilja vara ute i ordentligt bra tid med att planera in ledigheten i vår. Jag kommer inte kunna avvakta ev. isläge för att lägga dagarna.

  197. RL

    Lika svårt som de mer karriärinriktade inom Grevens har att ta ledigt med kort varsel, lika trist är det för en annan att vara borta över påsken när man har vissa ganska gemytliga familjetraditioner. För jag känner nog inte att jag vill åka upp till Valde, med allt vad det innebär, och ”bara” fiska ons-fre. Som det varit de sista åren har det blivit åtminstone 4-4,5 dagars fiske, och så vill jag nog ha det. Ska jag vara hemma till påsk innebär det då att jag får ta ledigt hela veckan innan påsk, vilket inte känns lika bra. Hade hellre utnyttjat en lördag och söndag. Jag vill inte framstå som grinig här, men om det ska vara svårt att hitta ETT tillfälle om året för Grevens, så kanske det handlar om mer än bara ont om tid?

  198. Förste Styrman Lera

    ”Lite” grinig. Det kan bli svårt att för mig att ta 3 hela dagar under de normalt ”intressanta fiskeveckorna” med tanke på att påsk & alla röda dagar redan ligger där. Det är generellt en väldigt intensiv period på jobbet. Men ursäkta mitt förslag, ville bara vara lite proaktiv då jag inte kan komma & gå som det passar. Jag förstår givetvis familjeorsaken men tänkte att en dag kanske var förhandlingsbart för att få ihop våren. Men jag köper det, definitivt. Om än inte sättet det förmedlades på…

  199. RL

    Efter en telefonöverläggning mellan halva Lera och Håvmästarna framstår det kanske trots allt som bäst att genomföra grevens i veckan innan påsk. Största abret är väl isen, som vi ju vet kan vara efterhängsen i skärgården. Tävling tis-tor föreslås i så fall, alternativt ons-tor. Sen kan man ta ledigt det antal dagar man själv vill. För ens egen del känns det ju nästan som man skulle behöva ta hela veckan ledigt, dvs 4 dagar, men det får väl vara som det är. Ett hederligt påsklov var ju länge sen man hade… Några andra än skepparna i Lera o Håvmästarna som har synpunkter?

  200. André Styrman-Lera

    Hej!
    Det blir med andra ord fyra dagar ledigt istället för att lägga det över en helg och det blir bara två? Jag ser mycket som inte är effektivt här på kommunen och jag ser tendenser även här. Jag kommer åka skidor en vecka någon vecka innan och kan nog inte lägga (nästan) en hel vecka till. varför inte 12-15 april? eller 11-14 april?

  201. Förste Styrman Lera

    I hear ya companion! 3 dagar (max) hade jag väl dock tänkt. Dina förslag hade funkat utmärkt för mig förutsatt isfritt. För varje dag tidigare där så ökar dock risken för is (snittdatum för isfritt historiskt ligger väl runt den 10:e april). Mitt största problem (och anledning till att jag redan nu drar igång denna diskussion) ligger också just i det scenario att vi måste göra ändringar sista minuten – det skulle potentiellt kunna äventyra greven för mig. Är jag (vi) ute i god tid så fixar jag förhoppningsvis semester utan problem.

  202. RL

    Stämmer. Vid tre tillfällen sedan Vi började besöka Valde har isen legat längre än den 9 april, dvs det får sägas vara mycket osäkert att SPIKA en greve den 11-14. Sedan förstår jag det som att den tidiga planeringen bl.a. drogs igång just för att förste styrman Lera visste att andre styrman dito satt med planer på en skidvecka. Det känns som att det är bäst att Lera sinsemellan diskuterar detta först, och därefter delger oss andra när ni kan vara tillgängliga. Jag tror att de flesta av oss andra är mer flexibla faktiskt.

  203. André Styrman-Lera

    Hej!

    Kul med lite aktivitet! Kikat på fly vs Jerk på youtube igår och blev riktigt taggad. Jag är obokad dessa datum så när som men eftersom det ska vara över en helg så är det väl med andra ord 17-20 april som är på tapeten, Nu vet vi ju inte hur isläget kommer vara i år men det känns som det va lite ”sent” i fjol är inte helgen innan aktuell?

    Vore kul att om vi kan servera oxfilé från gården på banketten!

  204. Fd Reiseleiter

    André Styrman-Lera har naturligtvis helt rätt. Vi ska ju använda hemsidan! Jag är tacksam för Andre Håvmästares initiativ att dra i planeringsskutan och anpassar mig helt till er andra vad gäller datum. Jag tror nog mest på påskhelgen eftersom detta event måste bokas i tid. Det är en liten chansning att lägga det under helgen 12-13, om ska titta på när islossningen varit historiskt i Valde. Just nu känns det förstås som att vi skulle kunna åka första mars om vi ville, men det kan ju svänga snabbt. För oss som vi fiska flera dagar än en helg så skulle man i sf kunna åka upp till Valde på kvällen den 15 april. Tidigare än så tror jag inte man behöver sträva efter att vara på plats. Och senare ska vi inte åka, för då ska undertecknad och Förste Styrman Finn Kota bända fetlaxar i Hanöbukten!

    Så fort vi bestämt oss för datum så fixar jag husbokning. Då kan jag även kolla köttillgången inför banketten, ett bra förslag! Nu har vi ju påbörjat diskussionen så nu tycker jag vi försöker slutföra den. Det kan nog vara bra att vara ute i tid, särskilt om vi vill boka huset under påskhelgen. Trist om det är upptaget ju… Berghem är ju en väsentlig del av vårgreven.

  205. André Styrman-Lera

    Insåg först nu att 17-20 april är påsken! Vilket passar mig utmärkt. Hoppas även att jag och min förste styrman kan ta ledigt någon dag extra så vi får många fiskedagar! Vi kammade ju hem sista platsen så vi har ju lite att styra med också…

  206. Förste Styrman-Lera

    Grattis Roger!

    Gu så go diskussion här. Fiske, lokalproducerad oxfilé, några välfabulerade valser & en sängfösare framåt natta – livet! Jag vill bara ta detta med chefen asap, annars inga direkta åsikter om dagar. Med tanke på att jag inte vill boka om sista minuten är väl senare säkrare än tidigare så att sä, från mitt perspektiv…

  207. André Styrman-Lera

    Mitt meddelande tycks ha försvunnit i cyber space.
    Grattis Roger! Påsken låter strålande för min del! JH hur ser det ut med möjligheten att ta någon dag innan så vi får fiska in oss ordentligt iår?

  208. Förste Styrman Lera

    Infiskning känns nödvändigt för Lera! Håvmästarna stod ju och ”övningskastade” en hel helg i höstas. Jag kan tänka mig ta både onsdag & skärtorsdag (16-17), i.e. åka ner Vetis tisdag. Mest rädd för isen som sagt. Ett alternativ är ju att ta tisdag-onsdag veckan efter motsvarande. Som sagt, jag ”erbjuder” den totala valfriheten så länge vi bokar tidigt här….

  209. Förste Styrman Lera

    Tillägg & konkret förslag efter att mer noggrant läst inläggen nedan: Berghem brukar väl bokas helveckor? Vi får väl ta en rövare vad gäller isläget, boka v. 16 (vilket de flesta verkar inne på) och isf kör undertecknad gärna 16-19/20 (på plats kvällen 15:e/tidig morgon 16:e). Jag hade iaf uppskattat ett upplägg där man får en dag på sig efter fisket. Således annandag påsk enligt upplägg ovan, för att då kunna av-lera båten, vederbörligen förvara densamma utan att överföra det ansvaret på farsgubben, ta en fika med de gamle samt utan större stress åka Statens Järnvägar åter till hufvudstaden. Bokat?

  210. Förste Håvmästare

    Berghem bokas normalt helvecka, men eftersom vi är VIP, så har vi bara behövt betala för 5 dagar. Eftersom alla verkar vara med på att fiska över påsken så slänger jag iväg ett mail till hyresvärden och kollar tillgängligheten i Berghem den 15-20 april.

  211. André Styrman-Lera

    Det låter bra, kanske lite goddag yxskaft men innebär 15-20 april att tävlingen avrundas den 20:e så (16-)17-18-19 blir tävlingsdagar eftersom vi då lämnar stugan på söndagen? Vi har ju aldrig haft tid att fiska ”dagen efter” innan, men det gör man ju gärna.

  212. Förste Håvmästare

    Ja, det är väl lämpligt. De som har tid fiskar in sig den 16, och därefter pågår tävlingen tor-lör med bankett lördag kväll. Stugan städas gemensamt söndag morgon/förmiddag och därefter är det fritt fram att fiska hur länge man vill.

  213. Förste Styrman Lera

    Låter lysande! Jag tar detta med chiefen asap, meddela gärna klartecken från Berghem. Är stenen borta? Har de bytt drängajävel så vi får varmvatten iår? Går diskmaskinen fortfarande på bordssalt? Frågorna är många. Fruktansvärt sugen nu. Greven ska hem till pojkrummet på Stallgårdsvägen 5 igen – så är det bara! (om vi så ska behöva bli bordade av adeln ute på udden för att nå målet…..)

  214. Förste styrman FK

    Man kan ju tro att det är en vecka kvar, här är det jäklaremig full rulle på forumet! Verkar som om alla är överens om helg, gäller ”bara” att stugan är ledig. Ja du styrman av den lerigaste skutan i flottan, tror inte att så mycket har förändrats i Berghem, det är emot naturlagarna! Jag lovar att både sten är kvar o troligen ligger bryggan fortfarande på trekvart. För vår del i FK blir det sjösättning på riktig ramp i årets upplaga, känns säkrast så. Jäklar vad sugen man blev nu på lite vårsol, mat i det fria och gäddslem i båten!

  215. Förste styrman Finn Kota

    Vet inte om det var någon som han se mitt inlägg i helgen, känner mig trackad och inte önskad för av någon anledning försvinner de ju!? Ja, och skylla på inkopetens i det här fallet är ju ingen idé, för det bör ju tom jag klara av!

    Hur som, gött att ”snacket” är igång, nu hoppas vi bara på att bokningen går igenom så att vi har fritt fällt och öppet vatten!

    Tror inte att de önskemål som framfördes av Lera är aktuella, stenar liksom bryggor på seglatts är ju det som gör Berghem, en del i svårighetsgraden, inte bara o ut o håva upp en massa stor välgödd Östersjögädda!

    Nåja, nu när detta skrivet är det vinter, snö och kallt!

    Hur som så trimmas gäddracern inför slaget 2014!

    Förste styrman Finn Kota

  216. Head of Legal, Greven Cup

    REGELÄNDRING, VT 2014.

    Utvärderingen av reglementets inverkan på Greven Cup 2013 har nu slutförts. Den legala avdelningen, i.e. undertecknad, kom över en bättre whisky fram till förslaget att ”10 fiskar 10 poäng” regeln bör skrotas/revideras. Vi är alla ense om att inte heller den gamla ”1poäng per pike/snipa” regeln funkade (i.e. att ett lag kan dra iväg 30 poäng på snipa & med den taktiken få mer poäng än vad en ”riktig grisajävel” ger. Faktum är dock att momentet ”antal” är 1) ett roligt moment i sig som, tvärtemot tidigare år, nu mer eller mindre helt tappade sin betydelse, jmf VT2014, (och gör så alla fiskedagar som inte suger duktigt, med nuvarande lydelse) samt 2) har betydelse för motivationen och att kunna kräma ut det bästa ur de där sista fisketimmarna. Kontentan här är alltså att ”antal” med 2013-års lydelse fått marginell betydelse för poängskillnaden mellan lagen och således för hela tävlingen. Lite trist, tycker den legala avdelningen. Det föreslås därför att, fr.o.m. VT2014, så utgår poäng för momentet antal enl. följande: Det team som får flest pikes per dag får 10 p, näst flest 5 p, minst 0 p. Det blir alltså Inte fler poäng som delas ut (således får det heller inte oproportionerlig inverkan på att något team får en stor fisk), men momentet i sig blir ändå mer utslagsgivande lagen emellan.

    Lite fly vs jerk inspirerat så föreslår jag även en obligatorisk 15.00 rapport (Greven Cups hederskodex gäller givetvis för denna), där antal samt största fisk rapporteras mellan samtliga lag. Denna info kan sen alla team lägga upp resterande dagens taktik efter. Tycker detta upplägg är genialt, om jag får säga det själv, och det ska således mycket till om denna ändring inte också ska ratificeras – men jag öppnar för feedback här i gästboken, gästboken tillhanda senast sista januari.

    Mvh,
    Head of Legal, Greven Cup

  217. Former Head of Travel

    Man blir ta mig fan TÅRÖGD!!! När man ser vilken kompetens och drivkraft som finns bakom Grevens.

    För NEJ Förste Styrman Finn Kota, det var inte inkompetens hos dig som raderade dina inlägg, utan dålig teknik signerad WordPress. Grevens har dock egen hög teknologisk kompetens anlitad, som jag hoppas ska avhjälpa detta problem snarast möjligt.

    Och JA Head of Legal, jag instämmer till fullo. Med ett tillägg. Jag vill ha den obligatoriska dagsrapporten kl 13 vid hösttävlingar eller ”enligt ök vid deltävlingens inledande” el motsv. lydelse.

    När det nu gäller boende så har jag fått ett svar från Vittvik. Berghem är abbonnerat över påsken, och vi får således se den första vårgreven på annan plats sedan 2009. Det intilliggande ”Gula Huset”, tidigare hemvist bla åt de så välkända ”Danska Proffsen”, är emellertid ledig från 16-20 april och har bokats. Huset är i ett plan och något mindre än Berghem således. Dessutom är det flera av oss som hade velat anlända till tävlingen den 15 april, vilket alltså inte går. Sammantaget är detta en något sämre lösning än normalt och jag skulle kunna tänka mig att leta efter helt nytt boende, tillsammans med våretappens nye reseledare Andre Håvmästare. Synpunkter på detta?

  218. Förste styrman Lera

    Gula huset, spännande! Inga problem för mig mer än att man kanske ställer sig lite frågande till husets status?! Inte minste med tanke på att de danska proffsen verkade tycka det var väldigt dejligt att röka inne förra året (jag befarar att det var den röken, inte en mysig kvällsbrasa, som bolmade ur skorstenen). Jag är öppen för andra husförslag, men anser det bör ligga relativt nära grevens domäner. Ingen som vunnit på lotto så vi kan köpa huset på udden? Hade varit att slå två problem i en smäll….

  219. André Styrman-Lera

    Kul med uppdatering! Jag har aldrig bott i ett gult hus innan så det skulle funka för mig. Jag håller med om att inrapportering är lämplig runt 15 eller strax innan. Beträffande poängen i avdelning snipjakt instämmer jag med att det är en bra utveckling av tävlingens reglemente! Inköpslistan börjar se lång ut inför VT14, hur ska man ha tid att doppa alla dragen?

  220. Förste Styrman Lera

    Stugbyn på Bokö? Det verkar ev. finnas ramp i Breviksnäs enligt diverse forum. Nån av de mer meriterade apostlarna som har koll på om detta stämmer? Nära över med båt isf. Är väl en ganska bra utgångsposition?

  221. Förste Håvmästare

    Det stämmer absolut. Det finns en jättebra ramp där som dessutom är öppen för alla. MEN. Boköstugorna är ju ett ganska rejält kliv ned vad gäller bekvämlighet och utrymme. Kolla in http://www.stugbyn.com om ni inte redan hittat dit.

    Då är isf rampen i Breviksnäs tillsammans med annat boende i närheten av densamma en bättre idé tycker jag. Då får man såklart ta bilen till båten varje morgon, men förhoppningsvis går det väl att fixa båtplats i Breviksnäs så att man slipper traila upp iaf. Det är ju en relativt stor småbåtshamn.

  222. 2:a Hofmeister

    Jag ser inte riktigt poängen med att byta övernattningsort. Är det lukten av dansk som skrämmer, eller vad i ligger anledningen? Bokö ser jag definitivt som ett nerköp, både bekvämlighetsmässigt och ekonomiskt. Att leta reda på ett boende som varje morgon och kväll kräver förflyttning medelst bil känns också tvivelaktigt.

  223. 1:st Captain Team Finn Kota

    Ohoj sjöbusar! Skönt o höra att det inte var ens inkompetens som denna gång satte käppar i rorkulten vad gäller forumet, gött att det är fixat! När det gäller juridiken säger jag go, men håller med första hovmästaren, rapport senast kl 13, annars har ju större delen av dagen gått. Förslaget är att man rapporterar in på forumet, då kan ju alla ”följare” av sidan o tävlingen delta! Surt med boendet men som jag brukar säga, skit i det, tycker vi kör gula villan. Danskarna har väl knappast övervintrat o det är ju faktiskt bra mycket närmare vattnet därifrån än ifrån vårt röda tillhåll.

  224. Förste Håvmästare

    Årets reseledare (Andre Håvmästare) ställer naturligtvis en adekvat fråga. Gula huset är bokat, så vi har ju boende säkrat. Men samtidigt har nöden av husbyte frammanat nya tankar som jag vet att även Reseledaren skriver under på. Nämligen, ser man på hur många av oss fiskat de senaste vårarna så är Berghem långt ifrån den perfekta basen rent logistiskt. En bas runt Breviksnäs hade gjort att man kunnat utöka fiskeområdet norrut, vilket hade känts roligt, utan behovet av extremt långa båtresor. Ingen av oss har ju varit norr om Gryt hittills, eller?

    Samtidigt är inte heller jag beredd att avstå hur mycket standard som helst. Boendet är viktigt. Att bil blir nödvändigt är inte optimalt, men så länge det rör sig om en kort sträcka är det väl ok, Team FK tar ju redan nu bilen varje dag, med fördelen att man slipper konka batterier osv.

    Spännande diskussion detta! Fortsättning följer!

  225. En af Håvmästarna

    Att utforska nya områden i Valdes arkipelag är jag inte främmande för, men jag utgår ifrån att vi ändå vill ha någorlunda närhet till Kattedal? Om vi utesluter Bokö, vad har vi för alternativ?

  226. Den erste Hofmaestro

    Det finns såklart ställen att bo på. Verkar dock svårt att hitta något med egen brygga i rätt område.

    Utgår vi från breviksnäs så är det ju inte längre till Kattedal än vi tidigare haft till Ålö. Men längre än vanligt blir det ju…

  227. Förste Styrman Lera

    Jag tycker bil varje morgon känns lite sådär, främst för att det innebär att vi antagligen inte kommer ha havsutsikt när man vaknar. Att kunna ta morgonpissen i en buske med havsutsikt är trots allt en vital del av hela upplevelsen, livskvalité som inte bör negligeras. Men hade vi kunnat hitta ett strandnära boende kring breviksnäs röstar jag nog för det. Det hade öppnat upp för lite nya initiativ/jaktmarker på ett annat sätt, iaf för Lera. Sålänge det inte går storm därute är det alltjämt snabbförflyttat för samtliga ekipage till Grevens marker (där man utan problem kan lägga en heldag) – men destinationen man väljer varje morgon kommer sannolikt vara avgörande för var man lägger sin heldag på ett annat sätt. Jag råkar sitta inne på förhandsinformation om att den gamle Reiseleitern har ett riktigt spännande trumf i bakfickan som kommer avslöjas under dagen – så STAY TUNED!

  228. Andre Reseledare

    Som Förste Styrman Lera redan flaggat för, så finns det nu ett nytt hett alternativ till boende inför våren.

    Jag har ännu inte tillgång till alla detaljer kring detta boende, såsom båtbryggornas beskaffenhet, diskmaskinens behov av bordssalt eller stenar som är i vägen, men jag ämnar ringa till hyresvärden under kvällen. Huset hyrs ut per vecka och kostar 5000:-., alltså 1000 kr mer än Berghem. Mer info kommer alltså, så länge får ni hålla till godo med dessa länkar. Synpunkter mottages tacksamt.

    http://kartor.eniro.se/m/nHo6D
    http://www.blocket.se/ostergotland/Skargardshus_uthyres_51307805.htm?ca=18&w=2

  229. Förste Reseledare (som kan det där med att delegera)

    Tja, tråkigare ställen har man ju bott på…

  230. Andre Reseledare

    Det har man verkligen! Med tanke på att vi inom Greven Cup ofta håller till i närheten av vatten, så är det märkligt att vi aldrig tidigare bott på en ö! Senast det hände var på Hasselö för sådär 6-7 år sedan, och då var dagens nomenklatur och koncept inte ens påtänkt. Det är dags nu!

  231. Förste Styrman Lera

    Ser riktigt mumsigt ut tycker jag! Inväntar med spänning ytterligare info i ärendet.

    PS. Vad gäller båtplatser (ser lite trångt ut) så ”börnar” Lera bara upp plåtracern på land. Inga konstigheter!

  232. 1:e Styrman FK

    Ser ju väldigt smarrigt ut! Kunde inte se en länk till en karta men det lär ligga nära Gryt, lite norr ut. Huset ser grymt ut, ser även en mindre brygga så, lera, er ”ankringsplats för kvällen” var given tycker jag! Priset, inga problem. Berghem finns kvar om vi vill återvända ett år, det kanske är lite nytt vatten under tävlingskölen som behövs! Funkar det med båtarna säger jag kör!

  233. Förste Styrman Lera

    Fick fram position nu, stämmer den så är läget rent löjligt klockrent i mina ögon…

  234. 1:e Styrman FK

    Sorry, var jag som missade att det var två länkar, ser ju kalas ut! Finns det redig båtparkering till alla så säger jag kör!

  235. Andre Reseledare

    Senaste nytt är att jag har en telefontid med hyresvärden imorgon em efter kl 13. Är det något mer än båtplats jag ska fråga om? Kanske dubbelkolla att rampen vid Breviksnäs är olåst.

  236. 1:e Styrman FK

    Perfekt! Rampen i Breviksnäs har ingen bom (i alla fall inte sist jag la i, 2 år sedan). Båtplats, div utrustning i stugan, de 10 hetaste gäddvikarna…, nä det räcker nog så!

  237. Förste Styrman Lera

    Ramp (& båtplats) är väl det centrala. Men fråga även lite allmänt om vad som funkar & finns, det vitala som slår mig direkt är väl diskmaskin & kaffekokare. Inga frågor är för dumma, som vi fått erfara tidigare så finns det ingen ände på överraskningarna man kan mötas av när man kommer fram. Avd. ”utan kaffe i 4 dagar försmäktar vi på denna ö…”

  238. Andre Reseledare

    Huset på ön är bokat!

    Jag har ikväll pratat med vår nye hyresvärd och alla detaljer är till vår belåtenhet. Vi kommer att ha tillgång till huset tis-sön under vecka 16. Viktiga deltaljer:

    – Ca 18 meter lång brygga finnes för förtöjning.
    – Diskmaskin finns
    – 6 bäddar finns inne i stora huset + gäststuga
    – Gratis ramp i Breviksnäs

    Spontant känns det här riktigt juste! Jag mailar vår fd hyresvärd under kvällen och avbokar.

    Nytt Ljust och Fräscht! – Greven 2014!

  239. 1:e Styrman FK

    För att citera en kollega som är östgöte: ”Topp” (man säger tydligen så där). Skämt o sido, känns som om vi fått en grym ersättare som axlar urreisleitern med den äran! Möjligen missade han o nämna vad kalaset kostar:-) Så, när vi vet vart slaget ska utspela sig så kan man fokusera på att kitta båten o inte minst, Köpa Fler Beten!

  240. Förste Styrman Lera

    Sören så gött det låter!! Guldstjärna till de som varit med och bidragit till att lösa en ny bas för Grevens….

  241. Förste Håvmästare

    Nu finns en ny sida som hanterar alla praktikaliteter kring Greven Cups våretapp 2014!

  242. Reseledare 2.0

    Enligt en någorlunda pålitlig källa landade kalaset på 5000 riksdaler banco. Alltså en lax mer än tidigare. En prishöjningen som inte ligger i linje med inflationen, så vi får helt enkelt lita på att det innebär en standardhöjning. Men där är jag inte orolig. ”Jag är helt på det klara med att vi blir nöjda med dettahära. Vilken fantastisk utsikt!”

  243. André Styrman-Lera

    Hej!
    Jag har språket med C i Team Kroge som redan i julas pratat ihop sig med sin bror om att lägga in en förfrågan om gästspel. Hur ser det ut med kojplatser isf?

  244. Förste Håvmästare

    Det finns åtminstone 8 kojplatser, fördelade på 6 inne i huset och 2 i en gäststuga. Så det bör ju absolut kunna funka!

  245. Förste Håvmästare Inläggsförfattare

    Nu finns ett kortare epos av Greven våren 13 i Memory lane.

    OCH! Nu finns även den nya reviderade poängberäkningen inskriven i reglementet, under paragraf 5 förstås.

  246. Förste Styrman Lera

    Trevlig läsning! Mellan raderna kan man dock utläsa att Lera inte gjorde några större avtryck VT13, det ska det bli ändring på…

  247. Länsman

    Har just läst den mycket inspirerande episteln om Berghem 2013. Mycket bra. Med hänsyn till FK:s förste styrman vill jag dock påpeka att det var han inte jag som tog den största gäddan på över 7 kg. Min gädda näst sista dagen ser stor ut på bilden men vägde bara en bit över 6 kg. Ser verkligen fram mot det nya boendet, det verkar vara toppenbra. Alltså gäller det bara att ge sig ut och köpa mängder av nya beten. Väl mött på havet. RR

  248. Förste Styrman Lera

    Bra med feedback RR. Ser fram emot att bevittna en om möjligt större påse beten VT14?! Jag ska själv försöka utmana på inköpssidan. Med hänsyn till min gode Andrè Styrman så tog han även ett pers under den annars för Lera usla upplagan VT13 (om jag nu inte helt missminner mig på åren). Den damen & fångstmannen är också väl värd ett omnämnande i memory lane för VT13 när vår gode skribent har en minut över tycker jag. Mekklare gillar ju att skyta lite också, det vet man ju sen gammalt….

  249. 1:e Styrman FK

    Grym berättelse ifrån våren 2013, dock minns jag inte Harrys ifrån kickoff, hade jag roligt? Ser även fram emot att rättmätiga storfiskaren sätts till största gädda. Men som vi alla vet, gamla meriter är gamla. Mildväder på väg in så det får bli träningsläger snart! Fan vad skoj det ska bli i påsk!

  250. Författare

    Historien är omskriven, med ny bild och allt! Även Mäkklarn’s stora bedrift hyllas!

    Jo nu är man sugen på vår, men först – träningsläger i Rügen…

  251. André Styrman-Lera

    VT13 va ju året där inte Leras taktik inte stod sig, lera byttes till klarare vatten och vi hängde inte med helt enkelt. Men det stämmer som Peter säger, första dagen va vi gamla Lera och låg i framkant vad gäller både storlek och antal! Och ja Mäkklare gillar både sylta och skylta! Jag ska kolla med Kroges om de fortfarande är intresserade av gästspel och hur det skulle kunna se ut isf!

  252. Magistern

    Mycket trevlig läsning, kära Författaren! Man blir sugen.

    Hur ser du ut med isen? Enligt iskartan på SMHI så har det, vad jag kan förstå, inte lagt sig nån is i de aktuella områdena. Kan detta stämma? Hur är vädret på Sveriges baksida, egentligen?

    P.S. Tur att vi inte ska fiska i VASSIJAURE (nån sjön norrut) i alla fall. Tidigast som isen gav med sig där var 7 juni 1984 och senast isen släppte var 14 juli 1971 . Angla mitt i sommaren känns så där… (Källa: SMHI) D.S.

  253. Författaren

    Jodå, det kan nog nästan stämma, nere i Mönsterås är det inte heller mycket is att tala om för tillfället, men där är det närmare till öppet hav.

  254. Förste Styrman Lera

    Bör väl skilja några dagar på isfritt mellan Breviksnäs & gamla Vittan också? Till vår fördel (worst case)…

  255. Förste Håvmästare

    Du bör ha en poäng där.

    Vittan. Lite tveksamt namn tycker jag. Vårviken är bättre, men fortfarande bara en bokstav ”fel”…

  256. Förste Håvmästare

    Hemsidan har fått sig en lite ansiktslyftning. Memory lane har varit lite ojusterad sedan senaste WP-uppdateringen och vissa bilder har försvunnit. Nu funkar emellertid allting som det ska, och vissa sidor har dessutom fått några ytterligare bilder och ett galleri längst ned på sidan. Lite ny text har oxå tillkommit lite här och där. Man får väl tolka detta som att suget efter Greve är på uppåtgående, eller som Kramer skulle ha sagt: ”These pretzels are making me thirsty!!!”

  257. Förste Håvmästare

    Så har då den musikaliska motsvarigheten till Greven Cup påbörjats. Och när jag ser den så känns det som att det inte finns så många likheter trots allt. På ett bra sätt.

  258. Anonym

    Kan bara hålla med. Leras ”Bakgrundsdansare”, som bland annat de tyska proffsen fått bevittna till tonerna av Everybody (Backstreet’s back), håller en betydligt högre nivå än de som uppträder i Björkmans ”lilla cup”…

  259. Förste Håvmästare

    Spenderade lördagen i Västervik och kan rapportera om nästan helt isfria förhållanden inne i Västervik och Gamlebyviken.

  260. Reiseleiter

    Fått bekräftelse på bokning av stugan. Priset är 5000:- + 3000:- i deposition som återfås vid avfärd. Hela beloppet, 8000:- skall betalas in på hyresvärdens konto 30 dagar innan ankomst, dvs senast 15 mars. Undertecknad hade gärna sluppit lägga ut hela beloppet, men jag vet inte hur vi smidigast löser det annars. Förslag?

  261. Head of Legal, Greven Cup

    Förslag: Alla bara betalar dig 850 riksdaler pronto + att undertecknad kastar in 1500 extra för depositionen. Sen kan du & jag splitta återbetalningen av depositionen (känns osmidigt att splitta den på alla huvuden). Som Head of Legal finner jag detta som en högst rimlig lösning och verkställer således den i sann diktatorisk anda. Påminnelseavgift & dröjsmålsränta utgår (ex analogia räntelagen & inkassokostnadslagen) till RL efter 15 mars. Dra kontonummer via mail bara, tror inte ens jag har det längre.

  262. Reiseleiter

    Ok, bra. Då skickar jag ut ett mail till samtliga. Frågetecknet som kvarstår är ev gästspel, men det kanske André Styrman Lera kan kolla först.

  263. Team Lera

    Team Kroges gästspel blir ett dagsspel som bäst. //Lera informerar PS. I detta nu sitter Lera och smider planer framför sjökorten över ”vårviken”.

Kommentarer är stängda.